Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/3214
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorРибка, Наталія Миколаївна-
dc.contributor.authorРыбка, Наталья Николаевна-
dc.contributor.authorRybka, Nataliia-
dc.date.accessioned2017-06-14T07:14:51Z-
dc.date.available2017-06-14T07:14:51Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationРибка, Н. М. Творчість, креативність та філософські теорії гумору / Н. М. Рибка // Докса : зб. наук. пр. з філософії та філології. - Вип. (1) 25 : Гносеологічні й антропологічні виміри сміху. – Одеса, 2016. – С. 44-53.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/3214-
dc.description.abstractУ статті доводиться зв’язок між відчуттям гумору та творчими здібностями людини. Описані такі функції сміху і філософських теорій гумору як критична, інтегруюча, загальнокультурна, виховна. Згідно з цим, вивчаючи філософські теорії гумору досягається мета вивчення філософії взагалі - виховання самоактуалізованої особистості, формування цілісного світогляду, вироблення навичок логічного мислення, виховання моральності і естетичного ставлення до світу. Обґрунтовується можливість застосування спеціальних курсів по вивченню філософських теорій гумору, як методу та засобу формування творчих здібностей, як технології креативності.en
dc.description.abstractThe searching of the most effective methods of formation of creative abilities of people is one of the important problem of an education system today. The most complete and successful methods of formation of creative abilities have been developed through philosophical studies. However, as a result of the commercialization of education, the philosophy as one of the academic subjects has been defined like something «commercially unsuccessful», the study of philosophy is reduced. One of the most effective ways to solve the problem of the «commercially unsuccessful» philosophy and the way of searching for effective methods of formation of creative abilities is the studying of the philosophical theory of humour. In this article the connection between humor and creativity of person, the creative mechanisms of humor, as well as the organic relationship between humor and the cognitive procedures were shown. The functions of humour and philosophical theories of humour were described, such as: critical, integrating, educational and also general cultural. Therefore, while studying the philosophical theory of humor, one can achieve the objectives to study the philosophy in general: particularly education of the self-actualization person, formation of a holistic world view, the development of logical thinking skills, and moral education of the aesthetic relation to the world. The possibilities to use the special courses on studying of philosophical theories of humour as method and means of formation of creative abilities were proved in this article.en
dc.language.isouken
dc.publisherООО Студія «Негоціант»en
dc.subjectтворчі здібностіen
dc.subjectкреативністьen
dc.subjectкреативна компетентністьen
dc.subjectтеорія гуморуen
dc.subjectфілософія гуморуen
dc.subjectcreativityen
dc.subjectcreative competenceen
dc.subjecthumor theoryen
dc.subjectphilosophy humoren
dc.titleТворчість, креативність та філософські теорії гуморуen
dc.title.alternativeCreativity, creative competence and philosophical theories humor of humoren
dc.typeArticleen
opu.kafedraКафедра філософії та методології наукиuk
opu.citation.journalДокса : збірник наукових праць з філософії та філологіїen
opu.citation.firstpage44en
opu.citation.lastpage53en
opu.citation.issue(1)25en
opu.staff.idn.m.rybka@opu.uaen
Располагается в коллекциях:Статті каф. ФМН

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Рибка Н.М. 2016.docx70.65 kBMicrosoft Word XMLПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.