Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/8395
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorПрокопович, Лада Валеріївна-
dc.contributor.authorПрокопович, Лада Валерьевна-
dc.contributor.authorProkopovych, Lada-
dc.date.accessioned2019-03-28T06:48:31Z-
dc.date.available2019-03-28T06:48:31Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationПрокопович, Л. В. Соціально-філософський аналіз візуалізації культурної ідентичності в «театрі» повсякдення / Л. В. Прокопович // Грані : наук.-теорет. альманах. – 2019. – Т. 22, № 1. – С. 57-67.uk
dc.identifier.issn2077-1800 (Print)-
dc.identifier.issn2413-8738 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: 10.15421/17198-
dc.identifier.urihttp://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/8395-
dc.description.abstractМета дослідження – виявлення специфічних рис та соціально-філософського підґрунтя візуалізації культурної ідентичності в «театрі» повсякдення. Методологія дослідження ґрунтується на методах соціокультурного аналізу в рамках концепції театральності соціокомунікативних проявів культури. Цей підхід показав необхідність нового погляду на театралізацію життя, де не лише «весь світ – театр, і люди в ньому – актори», а й кожна людина – «театр». Погляд на сучасний світ як на сукупність індивідуальних, особистісних театрів (що складає наукову новизну роботи) дозволив вивити особливі функції костюму і костюмних прикрас у сценографії цих «театрів». Ці функції проявляються в ситуаціях, які вимагають від людини створення певного іміджу. Тоді костюм і костюмні прикраси стають: 1) активною складовою соціокомунікативного простору як носії інформації певного характеру; 2) формою самопрезентації; 3) способом візуалізації культурної ідентичності. Показано, що причини виникнення культурних феноменів моди і театралізації життя схожі: в обох випадках здійснюються бажання людей «примірювати» на себе різні ролі. Це співвідноситься із можливістю визначення одночасно декількох ідентичностей для однієї людини, що означає не втрату ідентичності чи заміну власної ідентичності чужою (нав’язаною, «сурогатною»), а пошук додаткових власних ідентичностей. Костюмні прикраси надають широких можливостей для таких особистих творчих експериментів з ідентичностями / іміджами у «театрі» повсякдення. Оскільки характерними рисами сучасного «театру» повсякдення, як і культурної ситуації в цілому, є динамічність, постійна зміна форм і станів, то і зміна іміджів (яка легко відбувається завдяки зміні прикрас та аксесуарів) сприяє цій соціокультурній грі.en
dc.description.abstractThe purpose of the study is to identify the specific features and socio-philosophical foundations of the visualization of cultural identity in the “theater” of everyday life. The research methodology is based on: 1) the theory of the image, which evolves from the perception of the image as a simple sign to the understanding that in some cases it can become a symbol (with broad interpretational possibilities); 2) method of sociocultural analysis in the framework of concept of theatricality of sociocommunicative manifestations of culture. The effectiveness of the concept of theatricality of sociocommunicative manifestations of culture is due to the fact that it allows you to “collect” at one point performative, medial, iconic, semiotic and other concepts of philosophical understanding of social processes and phenomena. This approach showed the need for a new look at the dramatization of life, where not only “the whole world is the theater, and the people in it are actors”, but also every person is a “theater”. A look at the modern world as a combination of individual, personal “theaters” (the scientific novelty of the research) made it possible to identify the special functions of costume and jewelry in the scenography of these “theaters”. These functions are manifested in situations that require a person to create a certain image. Then the costume and jewelry become: 1) an active component of the sociocommunicative space, as mediums of information of a certain nature; 2) a form of self-presentation; 3) a way to visualize cultural identity. It is shown that the causes of the emergence of cultural phenomena of fashion and theatricalization of life are the same: in both cases, the desire of people to “try on” different roles is realized. This correlates with the possibility of simultaneously determining several identities for one person, which means not a loss of identity or the replacement of one’s own identity (imposed), but the search for additional personal identities. Costume and jewelry provide ample opportunities for such personal creative experiments with identity/roles in the “theater” of everyday life. Characteristic features of the modern “theater” of everyday life, as well as the cultural situation in general, are dynamism, frequent changes of form and states. Therefore, the change of images (which is easily accomplished by changing jewelry and accessories) contributes to this sociocultural game.en
dc.language.isouken
dc.publisherДніпро: Граніen
dc.subjectтеатралізація життя; імідж; роль; мода; соціокультурні комунікації; культурне різноманіттяen
dc.subjecttheatricalization of life; image; role; fashion; sociocultural communications; cultural diversityen
dc.titleСоціально-філософський аналіз візуалізації культурної ідентичності в «театрі» повсякденняen
dc.title.alternativeSocio-philosophical analysis of the visualization of cultural identity in the “theater” of everyday lifeen
opu.kafedraКафедра культурології та мистецтвознавстваuk
opu.citation.journalНауково-теоретичний альманах «Грані»en
opu.citation.volume22en
opu.citation.firstpage57en
opu.citation.lastpage67en
opu.citation.issue1en
opu.staff.idprokopovich.lada@opu.uaen
Располагается в коллекциях:Статті каф. КФК

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
St_Socio-philosophical_analysis.pdf232.8 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
Tit_Socio-philosophical_analysis.pdf386.76 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.