Визначення необхідної кількості та планування персоналу є актуальною задачею будь якої організації, яку необхідно
оперативно вирішувати і відповідь на зміни соціально-економічного стану у країні. З огляду на це у роботі наведено
порівняльний аналіз методів розрахунку, прогнозування та розвитку персоналу. Проаналізовано основні етапи кадрового
прогнозування в системі вищої освіти. Визначено основні недоліки існуючих методів при застосуванні для прогнозування
чисельності наукових кадрів. На основі аналізу динаміки кількості студентів та випускників вишів, а також кількості
аспірантів запропоновано метод прогнозування можливих обсягів замовлення вишів на підготовку науково-педагогічних
кадрів. Запропоновані моделі дозволяють прогнозувати запити вищих закладів освіти на підготовку науковопедагогічного персоналу.
Determining the required number and staff planning is an urgent task of any organization that needs to be addressed promptly and
responding to changes in the socio-economic situation in the country. In view of this, the paper presents a comparative analysis of
the methods of calculation, forecasting and personnel development. The main stages of personnel forecasting in the system of
higher education are analyzed. The basic disadvantages of existing methods in application for forecasting the number of scientific
personnel are determined. On the basis of the analysis of the dynamics of the number of students and graduates of higher education,
as well as the number of postgraduates, a method is proposed for predicting the possible volumes of higher education orders for
the training of scientific and pedagogical staff. The proposed models allow predicting the demands of higher educational institutions
for the training of scientific and pedagogical staff.