На підставі аналізу відомостей, наведених у психолого-педагогічних джерелах,
енциклопедичних і монографічних виданнях та результатах власних досліджень феномену формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв, уточнено відповідно до напряму дослідження дефініції «критерій», «показник», «рівень сформованості», «засоби діагностування рівнів сформованості», «методика діагностування рівнів сформованості», Розроблені критерії, показники, вимірники та методики діагностування стану сформованості особистісно-мотиваційного, когнітивного та процесуально-операційного компонентів інформаційної культури майбутніх судноводіїв, виділено та схарактеризовано високий, середній та низький рівні її сформованості, розроблено методику, предметно-орієнтовані тести та комплекти завдань для діагностування рівнів сформованості когнітивного та процесуально-операційного компонентів інформаційної культури майбутніх судноводіїв. Сплановано та проведено констатувальний експеримент, результати якого дозволили виявити поточний стан сформованості рівнів інформаційної культури майбутніх судноводіїв. Статистичне опрацювання даних констатувального експерименту виявило, що в експериментальній групі кількість курсантів, інформаційна культура яких сформована на низькому рівні, складає 46,67 відсотка, відповідно, у контрольній – 42,24 відсотка, середній рівень сформованості інформаційної культури виявлено у 35,83 відсотка курсантів у експериментальній групі, у контрольній групі цей показник дорівнює 39,66 відсотка, високий рівень сформованості інформаційної культури притаманний 17,50 відсотку майбутніх судноводіїв у експериментальній групі та 18,1 відсотка у контрольній групі. Узагальнення результатів констатувального експерименту засвідчило, що наявна система професійної підготовки є недостатньо ефективною з точки зору формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв як невід’ємної складової їхньої професійної культури, що орієнтує подальші дослідження на виявлення та обгрунтування педагогічних умов, дидактичних принципів, засобів та технологій, реалізація та використання яких дозволить теоретично обгрунтувати, розробити та впровадити у систему професійної підготовки майбутніх судноводіїв модель формування їхньої інформаційної культури як складової професійної культури судноводіїв.
On the basis of information contained in psychological and educational sources,
encyclopaedic and monographic publications and the results of their research of the phenomenon of formation of information culture of future navigators, specified under the direction of research definitions of "test", "index", "meter", "level of formation", " means of diagnosing the levels of ", "method of diagnosing the levels of" criteria, indicators, parameters and methods of diagnosing the state of formation of personality-motivational, cognitive and procedural and operational components of the information culture of future navigators, color and Author determined high,
medium and low levels of its formation, the technique, subject-specific tests and sets objectives for diagnosing the levels of cognitive and procedural and operational components of the information culture of future navigators. Pedagogical planned and carried out the experiment, the results of which revealed the current state of formation of information culture level of future navigators. Statistical analysis of the data pedagogical experiment showed that the experimental group the number of students, information culture which formed at a low level is 46.67 per cent, respectively, in the control - 42.24 percent, the average level of formation of information culture found in 35.83 per cent of students in the experimental group, the control group the figure is 39.66 percent, a high level of formation of information culture inherent in 17.50 per cent of future navigators in the experimental group and 18.1 percent in the control group. Summary of pedagogical experiment showed that the current system of training is not effective in the formation of information culture of future navigators as an integral part of their professional culture that focuses further research to identify and substantiate pedagogical conditions didactic principles, tools and technologies, implementation and the use of which will theoretically justify, develop and implement the system of professional training of future navigators model of their information culture as a component of professional culture navigators. Key words: information culture, future navigators, criteria of formation, levels of development, pedagogical experiment.
На основании анализа сведений, приведенных в психолого-педагогических источниках, энциклопедических и монографических изданиях и результатов собственных исследований феномена формирования информационной культуры будущих судоводителей, уточнены в соответствии с направлением исследования дефиниции «критерий», «показатель», «уровень сформированности», «средства диагностирования уровней сформированности», «методика диагностирования уровней сформированности», разработаны критерии, определены их количественные показатели, методики диагностирования состояния сформированности личностно-мотивационного, когнитивного и процессуально-операционного компонентов информационной культуры будущих судоводителей, выделены и охарактеризованы высокий, средний и низкий уровне ее сформированности, разработана методика, предметно-ориентированные тесты и комплекты заданий для диагностики уровней сформированности когнитивного и процессуально-операционного компонентов информационной культуры будущих судоводителей. Спланирован и проведен констатирующий эксперимент, результаты которого позволили выявить текущее состояние сформированности уровней информационной культуры будущих судоводителей. Статистическая обработка данных констатирующего эксперимента показала, что в экспериментальной группе количество курсантов, информационная культура которых сформирована на низком уровне, составляет 46,67 процента, соответственно, в контрольной - 42,24 процента, средний уровень сформированности информационной культуры выявлен у 35,83 процента курсантов в экспериментальной группе, в контрольной группе этот показатель равен 39,66 процента, высокий уровень сформированности информационной культуры присущ 17,50 процента будущих судоводителей в экспериментальной группе и 18,1 процента в контрольной группе. Обобщение результатов констатирующего эксперимента показало, что существующая система профессиональной подготовки недостаточно эффективна с точки зрения формирования информационной культуры будущих судоводителей как неотъемлемой составляющей их профессиональной культуры, что ориентирует дальнейшие исследования на выявление и обоснование педагогических условий, дидактических принципов, средств и технологий, реализация и использование которых позволит теоретически обосновать, разработать и внедрить в систему профессиональной подготовки будущих судоводителей модель формирования их информационной культуры как составляющей профессиональной культуры судоводителей.