eONPUIR

Elaboration of Theoretical Foundations for the Creation of the Educational Environment of the Educational Institution

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Kolesnikov, Oleksii
dc.contributor.author Колесніков, Олексій Євгенович
dc.contributor.author Колесников, Алексей Евгеньевич
dc.contributor.author Biloshchytskyi, Andrii
dc.contributor.author Білощицький, Андрій Олександрович
dc.contributor.author Белощицкий, Андрей Александрович
dc.contributor.author Faizullin, Adil
dc.contributor.author Файзуллін, Аділь Рамазанович
dc.contributor.author Файзуллин, Адиль Рамазанович
dc.date.accessioned 2020-07-17T22:48:54Z
dc.date.available 2020-07-17T22:48:54Z
dc.date.issued 2020-05-12
dc.identifier.citation Kolesnikov, O., Biloshchytskyi, A., Faizullin, A. (2020). Elaboration of Theoretical Foundations for the Creation of the Educational Environment of the Educational Institution. Applied Aspects of Information Technology, Vol. 3, N 2, p. 32–43. en
dc.identifier.citation Kolesnikov, O. Elaboration of Theoretical Foundations for the Creation of the Educational Environment of the Educational Institution / O. Kolesnikov, A. Biloshchytskyi, A. Faizullin // Applied Aspects of Information Technology = Прикладні аспекти інформ. технологій. – Оdesa, 2020. – Vol. 3, N 2. – P. 32–43. en
dc.identifier.issn 2617-4316
dc.identifier.issn 2663-7723
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/10925
dc.description.abstract Informatization of society, the growth of the social role of the individual in the conditions of constant transformation of equipment and technologies require constant development and modernization of the educational environment in order to form and maintain the current level of professional education throughout a person’s life. Knowledge and information in modern information society are becoming the main intellectual resource, while the volume and pace of knowledge accumulation are constantly increasing. The paper considers the problem of creating the educational environment of an educational institution and its impact on the quality and effectiveness of the educational process. The educational environment is defined as a set of conditions affecting the development and formation of abilities, needs, interests, and consciousness of a person in common object space. Modern computerization of education is based primarily on the information approach, remaining, in fact, on the “manual” management of learning, which does not allow to fully individualizing this process. The traditional learning objectives in the form of knowledge, skills, and abilities are being replaced by a competency-based approach. The paper provides a classification of didactic training systems in the coordinates of the parameters: the orientation of the learning process, the type of process control, the nature of control. Such a classification is the basis for the focused design of training information systems with specified characteristics in terms of the acquisition of competencies. Based on the training scheme of L. Rastrygin developed a model of communication of knowledge carrier and students in learning system. The model contains parameters of the level of assimilation of knowledge and characteristics of the learning object with reference to the duration of the study of the discipline and allows to develop and evaluate an individual learning path. en
dc.description.abstract Інформатизація суспільства, зростання соціальної ролі особистості та інтелектуальності її праці в умовах швидких трансформацій техніки і технологій потребують постійного розвитку і модернізації освітнього середовища для формування та підтримки актуальної професійної освіти упродовж всього життя для кожної людини. Знання та інформація в інформаційному суспільстві стають головним інтелектуальним ресурсом, втім як об’єм та темпи накопичення знань безперервно та різко зростають. В роботі розглянуто проблему створення освітнього середовища навчального закладу та його вплив на якість і ефективність освіти. Освітнє середовище визначено як сукупність умов, що впливають на розвиток і формування здібностей, потреб, інтересів, свідомості особистості в загальному об’єктному просторі. Сучасна комп’ютеризація освіти ґрунтується переважно на інформаційному підході, залишаючись за суттю на «ручному» управлінні навчанням, що не дозволяє повною мірою індивідуалізувати цей процес. На зміну традиційним цілям навчання у вигляді сформованих знань, умінь і навичок, приходить компетентнісний підхід (competency approach), центральним поняттям якого є компетенція. В роботі наведено класифікацію дидактичних систем навчання в координатах параметрів: спрямованість процесу навчання (розсіяний - спрямований), управління процесом (ручне - автоматичне), характер управління (розімкнений - замкнутий), що є основою для цілеспрямованого проектування інформаційних систем навчання із заданими характеристиками за рівнем набуття компетенцій. На основі схеми навчання Л. А. Растригіна розроблена модель комунікації носія знань і тих, хто навчається, в системі комп'ютерного навчання, яка містить параметри рівня засвоєння знань і характеристики учня з прив'язкою до тривалості вивчення дисципліни, що дозволяє розробляти і оцінювати індивідуальну траєкторію навчання. en
dc.description.abstract Информатизация общества, рост социальной роли личности в условиях постоянной трансформации техники и технологий требуют постоянного развития и модернизации образовательной среды для формирования и поддержания актуального уровня профессионального образования в течение всей жизни человека. Знания и информация в современном информационном обществе становятся главным интеллектуальным ресурсом, в то время как объемы и темпы накопления знаний непрерывно возрастают. В работе рассмотрена проблема создания образовательной среды учебного заведения и его влияние на качество и эффективность учебного процесса. Образовательная среда определена как совокупность условий, влияющих на развитие и формирование способностей, потребностей, интересов, сознания личности в общем объектном пространстве. Современная компьютеризация образования основывается преимущественно на информационном подходе, оставаясь, по сути, на «ручном» управлении обучением, что не позволяет в полной мере индивидуализировать этот процесс. На смену традиционным целям обучения в виде сформированных знаний, умений и навыков, приходит компетентностный подход. В работе приведена классификация дидактических систем обучения в координатах параметров: направленность процесса обучения, тип управления процессом, характер управления. Такая классификация является основой для целенаправленного проектирования информационных систем обучения с заданными характеристиками по уровню приобретения компетенций. На основе схемы обучения Л. А. Растрыгина разработана модель коммуникации носителя знаний и учащихся в системе компьютерного обучения. Модель содержит параметры уровня усвоения знаний и характеристики объекта обучения с привязкой к продолжительности изучения дисциплины и позволяет разрабатывать и оценивать индивидуальную траекторию обучения. en
dc.language.iso en en
dc.publisher Odessa National Polytechnic University en
dc.subject educational environment; en
dc.subject competency-based approach; en
dc.subject individual learning; en
dc.subject information technologies; en
dc.subject communication model of knowledge en
dc.subject освітнє середовище; en
dc.subject компетентнісний підхід; en
dc.subject індивідуальне навчання; en
dc.subject інформаційні технології; en
dc.subject комунікативна модель знань en
dc.subject образовательная среда; en
dc.subject компетентностный подход; en
dc.subject индивидуальное обучение; en
dc.subject информационные технологии; en
dc.subject коммуникативная модель знаний en
dc.title Elaboration of Theoretical Foundations for the Creation of the Educational Environment of the Educational Institution en
dc.title.alternative Розробка теоретичних засад створення освітнього середовища навчального закладу en
dc.title.alternative Разработка теоретических основ создания образовательной среды учебного заведения en
dc.type Article en
opu.citation.journal Applied Aspects of Information Technology en
opu.citation.volume 3 en
opu.citation.firstpage 32 en
opu.citation.lastpage 43 en
opu.citation.issue 2 en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию