Розвиток мультимодальних перевезень являє собою один з головних напрямків розбудови транспортної системи як
кожної окремо взятої країни так і всього світу, оскільки суттєво зменшує перешкоди на шляху вільного просування
товарів кінцевого споживання. У статті розглядається питання узагальнення умов входження операторських компаній на
ринок мультимодальних перевезень. Виходячи з позиції про В2В відносини між учасниками мультимодальних перевезень, в статті дається аналіз головних умов функціонування відповідних ринків та участі в них операторських
компаній у сучасних умовах; узагальнюються тенденції і напрямки трансформацій ринків мультимодальних перевезень
та структури послуг, що надаються операторськими компаніями; обґрунтовуються рекомендації учасникам ринку
мультимодальних перевезень щодо підвищення попиту на їх послуги.
The multimodal transportation development is one of the main directions of the transport system development of a particular
country and the whole world, as it significantly reduces obstacles to the free movement of final consumer goods. Accordingly, the article considers the issue of the conditions generalization of operating companies entry into the multimodal transportation market and the directions formation for improving economic and legal relations between market participants on this basis. Based on the position of B2B relations between the multimodal transport participants, the article analyzes the main conditions for the
relevant markets functioning and the operating companies participation in modern conditions; trends and directions for transformations of multimodal transportation markets and structures provided by operating companies are summarized; the
guidelines for the multimodal transportion market participants are substantiated in order to increase demand for their services.