This article is devoted to the analysis of standardization of informatization of medical care projects. In particular, the task of
improving the quality and accessibility of medical services on the basis of a scientifically based methodology of portfolio-oriented
management is set. To solve this problem, subtasks have been identified, such as the development of methods for estimating the cost
of projects in the field of medical services; the creation of a model for financing healthcare based on the introduction of a system of
compulsory state medical insurance; the development of a quality management system for healthcare projects, which includes models
and methods for planning, ensuring and controlling the quality of medical services; the development of the foundations of state programs for standardization and informatization of healthcare as the basis of a quality management system. Improving the quality of
healthcare is recognized as the main goal of reforming the industry at the present stage. The quality of healthcare is defined as the
totality of the results of prevention, diagnosis and treatment of diseases determined by the established requirements based on the
achievements of medical science and practice. In the work, based on the analysis of the best world experience, it is shown that the use
of the principles of standardization in healthcare provides a high level of medical care, regardless of the patient's place of residence,
the level of knowledge of a particular doctor or recommendations of a particular scientific school. The paper proposes the main approaches, methods and components of the standardization system. Using the practical experience of private medical centers an algorithm for creating an electronic medical record, its main functions and possible areas of use are proposed. It is shown that the main
difficulty in implementing the standardization of medical care is that this work at the level of public and private clinics is controlled
not only by the principle of general standardization and modification, but also by a specific project goal for each medical industry,
which should be achieved in a comprehensive and balanced manner.
Стаття присвячена аналізу процесів стандартизації проектів інформатизації медичної сфери. Зокрема, поставлено завдання підвищення якості та доступності медичних послуг на основі науково обґрунтованої методології портфельноорієнтованого управління. Для вирішення цієї проблеми були визначені підзадачі, такі як розробка методів оцінки вартості
проектів у сфері медичних послуг; створення моделі фінансування охорони здоров'я на основі впровадження системи обов'-
язкового державного медичного страхування; розробка системи менеджменту якості проектів охорони здоров'я, яка включає
моделі та методи планування, забезпечення та контролю якості медичних послуг; розробка основ державних програм стандартизації та інформатизації охорони здоров'я як основи системи менеджменту якості. Підвищення якості охорони здоров'я
визнано головною метою реформування галузі на сучасному етапі. Якість охорони здоров'я визначається як сукупність результатів профілактики, діагностики та лікування захворювань, що визначаються встановленими вимогами, заснованими на
досягненнях медичної науки і практики. У роботі, заснованій на аналізі кращого світового досвіду, показано, що використання принципів стандартизації в охороні здоров'я забезпечує високий рівень медичної допомоги, незалежно від місця проживання пацієнта, рівня знань конкретного лікаря або його рекомендацій. У статті пропонуються основні підходи, методи
та компоненти системи стандартизації у галузі охорони здоров’я. Використовуючи практичний досвід приватних медичних
центрів запропоновано алгоритм створення електронної медичної карти, її основні функції та можливі області застосування.
Показано, що основна складність під час стандартизації у медичній сфері полягає в тому, що ця робота на рівні державних і
приватних клінік контролюється не тільки принципом загальної стандартизації і модифікації, але і конкретною метою окремого медичного проекту, яка повинна бути досягнута комплексним та збалансованим чином.