Целью работы является повышение безопасности взаимодействия систем разных классов таких, как «водитель/человек» , «автомобиль» [А], «среда» в единой макросистеме в условиях избыточности информации на основе психосинергетических подходов. Ставится вопрос о необходимости макромоделирования поведения систем разного класса на базе методологии их нетравматического соединения в единую метасистему. Предлагаемый фундамент для обеспечения безопасности и основывается на идее возможности учета пластичной хрупкости человеческого сознания в метасистеме .
Метою роботи є підвищення безпеки взаємодії систем різних класів таких як «водій/людина» {В}, «автомобіль» [А], «середовище» 〈C〉 в єдиній макросистемі в умовах надмірності інформації на основі психосинергетичних підходів. Ставиться питання необхідності макромоделювання поведінки сістем різного класу з урахуванням методології їх нетравматичного з'єднання на єдину метасистему. Пропонований фундамент для забезпечення безпеки ґрунтується на ідеї можливості обліку пластичної крихкості людської свідомості в метасистемі {{В}~[А]}.
The aim of the work is to increase the safety of the interaction of systems of different classes, such as "driver/person" {D}, "car" [A], "environment" 〈C〉 in a single macrosystem in conditions of information redundancy based on psycho-synergistic approaches. The question is raised about the need for macro-modeling of the behavior of systems of different classes based on the methodology of their non-traumatic connection into a single metasystem. The proposed foundation for ensuring security is based on the idea of the possibility of taking into account the plastic fragility of human consciousness in the metasystem {{D}~[A]}.
Key wordThe aim of the work is to increase the safety of the interaction of systems of different classes, such as "driver/person" {D}, "car" [A], "environment" 〈C〉 in a single macrosystem in conditions of information redundancy based on psycho-synergistic approaches. The question is raised about the need for macro-modeling of the behavior of systems of different classes based on the methodology of their non-traumatic connection into a single metasystem. The proposed foundation for ensuring security is based on the idea of the possibility of taking into account the plastic fragility of human consciousness in the metasystem {{D}~[A]}.
Key words: driver, car, environment, “whole in a whole”, safety, complexity, human dimension, critical differenceThe aim of the work is to increase the safety of the interaction of systems of different classes, such as "driver/person" {D}, "car" [A], "environment" 〈C〉 in a single macrosystem in conditions of information redundancy based on psycho-synergistic approaches. The question is raised about the need for macro-modeling of the behavior of systems of different classes based on the methodology of their non-traumatic connection into a single metasystem. The proposed foundation for ensuring security is based on the idea of the possibility of taking into account the plastic fragility of human consciousness in the metasystem {{D}~[A]}.