В даній роботі розглядаються питання, які пов’язані з підвищенням несучої здатності
прольотних балок кранів мостового типу методом попереднього напруження. Розроблена нова математична модель мостового
крана із заздалегідь напруженими балками, яка базується на загальній теорії стійкості пружних систем та дозволяє враховувати
реальні умови конструктивного виконання прольотної будов. В даній роботі були отримані рівняння кривої прогинів цієї балки, які
дозволяють розглянути та проаналізувати вплив ексцентрично подовжніх сил на напружено-деформований стан прольотної балки з
урахуванням змінного моменту інерції її поперечного перерізу по довжині прольоту при небезпечної комбінації навантаження. В
роботі наведено уточнюючий розрахунковий коефіцієнт для критичної поздовжньої сили, який залежить від відношень моментів
інерції поперечних перерізів прольотної головної балки, а також довжин опорних дільниць балки до довжини самої балки. За
результатами отриманих рівнянь було проведено дослідження статичної жорсткості головної балки в залежності від відношення
повздовжніх та поперечних сил, що діють на балку. Аналіз отриманих результатів виявив рекомендовані співвідношення довжин
опорної та середньої частин моста з врахуванням їх геометричних характеристик перерізу. Отримані у даній роботі результати
можуть бути у подальшому використані для модернізації кранів з метою підвищення їх вантажопідйомності, поширення терміна їх
служби без демонтажу, а також для вдосконалення існуючих конструкцій та інженерних методів розрахунку як на стадіях їх
проектування, так і в умовах реальної експлуатації.
This paper examines issues related to increasing the load-bearing capacity of span beams of bridge-type
cranes by the method of prestressing. A new mathematical model of a bridge crane with prestressed beams has been developed, which is
based on the general theory of the stability of elastic systems and allows taking into account the real conditions of the construction of span
structures. In this work, the equations of the deflection curve of this beam were obtained, which allow us to consider and analyze the
influence of eccentric longitudinal forces on the stressed-deformed state of the span beam, taking into account the variable moment of inertia
of its cross-section along the length of the span with a dangerous load combination. The work provides a more detailed calculation
coefficient for the critical longitudinal force, which depends on the ratios of the moments of inertia of the cross sections of the span main
beam, as well as the length of the support sections of the beam to the length of the beam itself. Based on the results of the obtained equations,
a study of the static stiffness of the main beam was conducted depending on the ratio of longitudinal and transverse forces acting on the
beam. The analysis of the obtained results revealed the recommended ratio of the lengths of the supporting and middle parts of the bridge,
taking into account their geometric cross-section characteristics. The results obtained in this work can be used in the future for the
modernization of cranes in order to increase their load capacity, extend their service life without dismantling, as well as for the improvement
of existing structures and engineering calculation methods both at the stages of their design and in the conditions of real operation.