The article deals with the integration processes that take place in the maritime trade market system. The aim of the article is to
focus attention on choosing the methods for assessing the real state of the sea transport subsystem. The maritime trade market
actually functions outside of national legal aspects. At the same time, it is the national capital assets that reflect the technical and
economic level of vessels of a certain nationality that form entrepreneurial and macroeconomic efficiency. Thus, it has been
established that in the system of any market relations for each industry, oriented to the stability of demand, it should be
considered natural to differentiate the enterprises development in order to maintain a position according to the factors of
innovative technologies.
У статті розглядаються інтеграційні процеси які відбуваються у системі ринку морської торгівлі. Метою статті є
акцентування уваги на виборі методів оцінювання реального стану морської транспортної підсистеми. Ринок морської
торгівлі фактично функціонує поза національним правовим аспектом. Водночас, саме національні капітальні активи
відображають техніко-економічний рівень суден певної національності, формують підприємницьку та макроекономічну
ефективність. Таким чином, встановлено, що у системі будь-яких ринкових відносин для кожної галузі, орієнтованої на
стабільність попиту, закономірним слід вважати диференціацію розвитку підприємств для утримання позиції за
факторами інноваційних технологій.