The article investigates the current state of credit activity of banking institutions of Ukraine, the dynamics of key indicators that
characterize it. The need to support customer-oriented policy in the field of credit activity, which is the key to strengthening the
competitive position of the Bank in the struggle for customers. The authors have developed a comprehensive model of activation of credit
activity management of the Bank, in which a program of actions in a certain direction is proposed and some diagnostic indicators are
recommended to determine the state of the Bank in accordance with the proposed targets. Also, the distinctions of work at each of the
selected organizational and management stages are determined in detail. The proposed levers are reduced to an algorithm of management
actions that will adjust the development of credit activity of a banking institution in the priority direction.
У статті досліджений сучасний стан кредитної активності банківських установ України, визначена динаміка ключових
показників, які її характеризують. Встановлена необхідність підтримки клієнтоорієнтованої політики в галузі кредитної
діяльності, що є запорукою посилення конкурентних позицій банку у боротьбі за клієнтів. Авторами розроблена комплексна
модель активізації управління кредитною активністю банку, в рамках якої запропонована програма дій у визначеному напрямку
та рекомендовані окремі діагностичні індикатори визначення стану банку згідно запропонованих цільових орієнтирів. Також
детально визначено розмежування роботи на кожному з обраних організаційно-управлінських етапів. Запропоновані важелі
зводяться до алгоритму управлінських дій, які дозволятимуть коригувати розвиток кредитної активності банківської установи в
пріоритетному напрямку.