Показать сокращенную информацию
dc.contributor.author | Kopchak, Bohdan Liubomyrovych | |
dc.contributor.author | Копчак, Богдан Любомирович | |
dc.contributor.author | Kushnir, Andrii Petrovych | |
dc.contributor.author | Кушнір, Андрій Петрович | |
dc.contributor.author | Kushka, Andriy Ivanovych | |
dc.contributor.author | Кушка, Андрій Іванович | |
dc.date.accessioned | 2024-04-07T18:10:00Z | |
dc.date.available | 2024-04-07T18:10:00Z | |
dc.date.issued | 2024-04-03 | |
dc.identifier.issn | 2617-4316 | |
dc.identifier.issn | 2663-7723 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/14309 | |
dc.description.abstract | A new original approach to the synthesis of the loops of automatic control systems of two-mass positional electromechanical systems is proposed in the article based on the application of the generalized characteristic polynomial at the first stage and the intelligent optimization method at the second. In practice, the skylifting mechanism of a fire truck is a complex control object. Imperfect manufacturing of mechanical components and their connections, elastic deformations of the boom during operation and supply of fire-extinguishing substance cause rescue cage oscillations. The use of an automatic control system makes it possible to damp the elastic boom vibrations. The synthesized automatic control system, which controls the movement of the boom, must meet the following requirements: the necessary speed, static and dynamic accuracy of the rescue cage movement, the absence of significant adjustments in transient modes, etc. To meet these requirements, an analysis of various automatic control systems and methods of their synthesis was carried out. As a result of the analysis, a two-mass positional three-loop system of subordinate regulation by the rescue cage rotation mechanism, taking into account the elastic properties of the boom was created using the generalized characteristic polynomial method. The synthesized system of subordinate regulation allows damping of elastic oscillations, providing the desired transition processes of the rescue cage rotation mechanism and low sensitivity in the stable mode to the action of disturbances. The transfer functions of the angular speed controllers of the motor and rescue cage obtained in the process of synthesis are high order and turned out to be quite complex from the point of view of practical implementation. It is proposed to replace these controllers with more compact fractional order controllers. The conducted research using mathematical modelling confirmed the effectiveness of replacing high-order controllers of the angular speed of the motor and rescue cage with fractional order controllers. The transfer functions of these controllers are determined by approximating the transfer functions of the controllers using a genetic algorithm. | en |
dc.description.abstract | В статті запропоновано новий оригінальний підхід до синтезу контурів систем автоматичного керування двомасових позиційних електромеханічних систем на основі застосування узагальненого характеристичного поліному на першому етапі та інтелектуального методу оптимізації на другому. Підіймальний механізм пожежного автопідіймача на практиці є складним об’єктом керування. Недосконалість виготовлення механічних компонентів та їх з'єднань, пружні деформації стріли під час роботи та подачі вогнегасної речовини викликають коливання люльки. Використання системи автоматичного керування дає можливість демпфувати пружні коливання стріли. Синтезована система автоматичного керування, яка керує рухом стріли, повинна відповідати таким вимогам: необхідній швидкодії, статичній та динамічній точності переміщення люльки, відсутності значних перерегулювань у перехідних режимах тощо. Для виконання цих вимог проведено аналіз різних систем автоматичного керування та методів їх синтезу. В результаті аналізу за допомогою методу узагальненого характеристичного поліному створено двомасову позиційну триконтурну систему підпорядкованого керування механізмом повороту люльки з урахуванням пружних властивостей стріли із люлькою. Синтезована система підпорядкованого керування дозволяє демпфувати пружні коливання, забезпечуючи бажані перехідні процеси механізму повороту люльки та низьку чутливість у сталому режимі до дії збурень. Одержані в процесі синтезу передавальні функції регуляторів кутових швидкостей двигуна і люльки мають високий порядок і виявилися досить складними з точки зору практичної реалізації. Пропонується замінити ці регулятори більш компактними регуляторами дробового порядку. Проведені дослідження за допомогою математичного моделювання підтвердили ефективність заміни регуляторів високого порядку кутової швидкості двигуна та люльки на регулятори дробового порядку, передавальні функції яких визначаються шляхом апроксимації передавальних функцій регуляторів за допомогою генетичного алгоритму | en |
dc.language.iso | en | en |
dc.subject | Fire skylift | en |
dc.subject | two-mass electromechanical system | en |
dc.subject | original controller’s synthesis | en |
dc.subject | transition to fractional order controllers | en |
dc.subject | genetic algorithm | en |
dc.subject | пожежний автопідіймач | en |
dc.subject | двомасова електромеханічна система | en |
dc.subject | оригінальний синтез регуляторів | en |
dc.subject | перехід до регуляторів дробового порядку | en |
dc.subject | генетичний алгоритм | en |
dc.title | The genetic algorithm for transition from high to fractional order controllers of a two-mass positional electromechanical system | en |
dc.title.alternative | Генетичний алгоритм переходу з високого на дробовий порядок регуляторів двомасової позиційної електромеханічної системи | en |
dc.type | Article | en |
opu.citation.journal | Applied Aspects of Information Technology | en |
opu.citation.volume | 1 | en |
opu.citation.firstpage | 34 | en |
opu.citation.lastpage | 45 | en |
opu.citation.issue | 7 | en |