eONPUIR

Information system for analyzing public sentiment in web platforms based on machine learning

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Uhryn, Dmytro I.
dc.contributor.author Угрин, Дмитро Ілліч
dc.contributor.author Karachevtsev, Artem O.
dc.contributor.author Карачевцев, Артем Олегович
dc.contributor.author Tomka, Yurii Ya.
dc.contributor.author Томка, Юрій Ярославович
dc.contributor.author Zakharov, Mykyta M.
dc.contributor.author Захаров, Микита Миколайович
dc.contributor.author Troianovska, Yuliia L.
dc.contributor.author Трояновська, Юлія Людвигівна
dc.date.accessioned 2024-06-05T14:00:42Z
dc.date.available 2024-06-05T14:00:42Z
dc.date.issued 2024-05-24
dc.identifier.issn 2663-0176
dc.identifier.issn 2663-7731
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/14511
dc.description.abstract The systems for studying public sentiment in web platforms are analyzed. Various tools and methods for effectively determining the mood in textual data from web platforms are described, including the formalization of the social graph and the content graph. The process of classifying comments, which includes the systematization and categorization of statements, is investigated. Based on the studied dataset, information on customer reviews and hotel ratings in Europe from the booking.com web platform is selected. Taking into account the requirements of the information system and the results of the analysis, it is determined that in order to obtain better results in determining the emotional connotation of the texts of reviews and messages from users, the most appropriate is the use of machine learning methods, taking into account natural language methods for processing text data. When choosing a text vectorization method for machine learning, the Term Frequency Inverse Document Frequency Vectorizer was chosen as the most effective among the studied methods. The architectural structure of the studied system is proposed, which is aimed at effective interaction between components and modules. The LogisticRegression model is chosen to determine the public mood. An information system has been developed that analyzes public sentiment about objects, uses advanced machine learning technologies to assess the emotional connotation of text comments, and provides users with insights and analysis of the results. en
dc.description.abstract Проведено аналіз систем для вивчення громадського настрою у веб-платформах. Описано різні засоби та методи для ефективного визначення настрою у текстових даних з веб-платформ, включаючи формалізацію соціального графу та графу контенту. Досліджено процес класифікації коментарів, що включає систематизацію та розподіл висловлювань на категорії. На основі дослідженого набору даних відібрана інформація про відгуки від клієнтів та оцінки готелів у Європі з вебплатформи booking.com. З урахуванням вимог інформаційної системи та результатів аналізу визначено, що для отримання кращих результатів у визначенні емоційного відтінку текстів відгуків та повідомлень від користувачів найбільш відповідним є застосування методів машинного навчання, враховуючи методи природної мови для обробки текстових даних. У виборі методу векторизації тексту для машинного навчання обрано Term Frequency Inverse Document Frequency Vectorizer як більш ефективного серед досліджених методів. Запропонована архітектурна структура досліджуваної системи, що спрямована на ефективну взаємодію між компонентами та модулями. Обрано модель LogisticRegression для визначення громадського настрою. Розроблена інформаційна система, що аналізує громадський настрій щодо об'єктів, використовує передові технології машинного навчання для оцінки емоційного відтінку текстових коментарів і забезпечує користувачам інсайти та аналіз результатів. en
dc.language.iso en en
dc.publisher Odessа Polytechnic National University en
dc.subject Web platform en
dc.subject information system en
dc.subject public mood en
dc.subject propaganda en
dc.subject disinformation en
dc.subject fake en
dc.subject message en
dc.subject text en
dc.subject data mining en
dc.subject artificial intelligence en
dc.subject machine learning en
dc.subject веб-платформа en
dc.subject інформаційна система en
dc.subject громадський настрій en
dc.subject пропаганда en
dc.subject дезінформація en
dc.subject фейк en
dc.subject повідомлення en
dc.subject текст en
dc.subject інтелектуальний аналіз даних en
dc.subject штучний інтелект en
dc.subject машинне навчання en
dc.title Information system for analyzing public sentiment in web platforms based on machine learning en
dc.title.alternative Інформаційна система аналізу громадського настрою у веб-платформах на основі машинного навчання en
dc.type Article en
opu.citation.journal Herald of Advanced Information Technology en
opu.citation.volume 2 en
opu.citation.firstpage 199 en
opu.citation.lastpage 212 en
opu.citation.issue 7 en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию