Military computer games are an important segment of the world media culture and media business. In addition to the
entertainment aspect, military simulators play an important role in the training of future military specialists. However, quite often the
scenario component of military gaming lags behind the rapid development of real military equipment. World experience of military
conflicts of the 21st century shows that the most intensively developing segment of ground forces weapons is its artillery component.
In this paper, a model of combat use of a new generation artillery system is developed. The model is intended for modification of the
military game ARMA 3. The new generation artillery system is a large-caliber gun with a high level of automation. It has a high rate
of fire, maneuverability, and shooting accuracy. Due to these qualities, the new generation artillery system is comparable in combat
power to a unit of traditional guns and can carry out combat operations in single mode. A technique has been developed for
dynamically assessing the current combat capability of an artillery system, taking into account the resource costs during fire activity,
including indirect hits by the enemy. It is shown that in addition to traditional tactical counter-battery tasks, an artillery system can be
used to destroy a suddenly emerging high-risk target. A high-risk target is a non-artillery system capable of causing very large
damage in a short period of time. Based on the method of dynamically assessing the current combat capability, a tree of artillery
system states is constructed. It includes the most probable states of the artillery system and the corresponding design parameters. A
ratio is obtained that allows, for a known state of the artillery system, to estimate the number of shots needed to hit the target with the
required guaranteed probability. Calculated examples show that a new-generation artillery system is capable of destroying a high-risk
target, sometimes even at the cost of its own loss. The developed model is implemented and is being tested as a mod for the war
game ARMA 3.
Військові комп'ютерні ігри є важливим сегментом світової медіа культури та медіа бізнесу. Окрім розважального
аспекту, військові імітатори відіграють важливу роль у підготовці майбутніх військових фахівців. Проте досить часто
сценарний компонент військового геймінгу відстає від стрімкого розвитку реальної військової техніки. Світовий досвід
військових конфліктів ХХІ століття показує, що сегментом озброєння сухопутних військ, що найбільш інтенсивно
розвивається, є його артилерійська компонента. У цій роботі розроблено модель бойового застосування артилерійської
системи нового покоління. Модель призначена для модифікації військової гри ARMA 3. Артилерійська система нового
покоління є знаряддям великого калібру з високим рівнем автоматизації. Вона має високу скорострільність, маневреність,
точність стрілянини. Завдяки цим якостям артилерійська система нового покоління з бойової могутності підрозділу
традиційних знарядь і може здійснювати бойові дії в одиночному режимі. Розроблено методику динамічної оцінки поточної
боєздатності артилерійської системи з урахуванням витрат ресурсів у процесі вогневої діяльності, включаючи непрямі
влучення супротивника. Показано, що крім традиційних тактичних завдань контрбатарейної боротьби артилерійська
система може застосовуватися для знищення мети, що раптово проявилася, особливої небезпеки. Під метою особливої
небезпеки розуміється неартилерійська система, здатна протягом короткого проміжку часу завдати дуже великої шкоди. На
підставі методики динамічної оцінки поточної боєздатності збудовано дерево станів артилерійської системи. До нього
включені найбільш ймовірні стани артилерійської системи та відповідні цим станам розрахункові параметри. Отримано
співвідношення, що дозволяє відомого стану артилерійської системи оцінити кількість пострілів, необхідні поразки мети з
необхідної гарантованою ймовірністю. На розрахункових прикладах показано, що артилерійська система нового покоління
здатна знищити мету особливої небезпеки, іноді навіть власної втрати. Розроблена модель реалізована та тестується у
вигляді моди для військової гри ARMA 3.