Professional orientation of young people, the formation of their interests and needs is an important
component of the socialization process. Crisis phenomena are manifested in the contradiction between
organized and spontaneous processes of professional socialization, an increase in the rate of unemployment
among young people, modern demands of young people and the real level of career guidance work,
vocational training and employment of young people, which became the basis for researching the
processes of professional socialization of young people.
The sample consisted of 2315 respondents, of which 934 respondents were interviewed in Hungary
according to the quota sample, 1381 respondents according to the probabilistic sample in Slovakia,
Romania, Serbia and Ukraine. The research was carried out using a student survey (in cooperation with
the Center for Research and Development of Higher Education, University of Debrecen (CHERD-Hungary)).
The results of the study indicate that young people come to a situation of choosing a profession without
a certain motivation, knowledge about the world of professions, having vague ideas about their future
profession. Graduates rely on the opinions of others, are influenced by parents or teachers. The result
is often a false choice of a future profession. Hungarian (77,5%), Romanian (75,7%) and Serbian (76,3%)
students are the most independent in making decisions about studying in higher education; Ukrainian
students (50,8%) who are guided by on the opinion of parents and teachers. A common feature for
Ukrainian, Hungarian, Serbian and Romanian students is the enrichment of their knowledge (average score
3,28) and a prestigious, well-paid job (average score 3,05), for Slovak students the most characteristic
motive for getting an education is budget funding (2,94 points) and the requirement of graduates by
employers (2,0 points). It has been determined that young people have a high willingness to work to
ensure their own material well-being.
The prospect of further research is the development of recommendations for strengthening work in the
field of vocational guidance for young people, contributing to the solution of the issue of devaluation of
professional values.
Профессиональная ориентация молодежи, формирование ее интересов и потребностей является
важной составляющей процесса социализации. Кризисные явления проявляются в противоречии
между организованными и стихийными процессами профессиональной социализации, ростом
темпов безработицы в молодежной среде, современными запросами молодежи и реальным уровнем
профориентационной работы, профессиональной подготовки и трудоустройства молодых людей,
что и стало основой для проведения исследования процессов профессиональной социализации
молодежи.
Выборочная совокупность составила 2315 респондентов, из них в Венгрии по квотной выборке
было опрошено 934 респондента, по вероятностной в Словакии, Румынии, Сербии и Украине 1381
респондентов. Исследование проводилось с помощью анкетирования студентов (при сотрудничестве
Центра исследований и развития высшего образования университета Дебрецена (CHERD-Hungary)).
Результаты исследования свидетельствуют о том, что молодежь приходит к ситуации выбора
профессии без определенной мотивации, знаний о мире профессий, имея смутные представления
о своей будущей специальности. Выпускники опираются на мнение окружающих, подвергаются
влиянию родителей или учителей. Результатом нередко становится ложный выбор будущей
профессии. Наибольшей самостоятельностью в принятие решения об обучении в высшей школе
отличаются венгерские (77,5%), румынские (75,7%) и сербские (76,3%) студенты, наименьшую
самостоятельность проявляют украинские студенты (50,8%), которые ориентируются на мнение
родителей и преподавателей. Общей чертой для украинских, венгерских, сербских и румынских
студентов является обогащение своих знаний (средний балл 3,28) и престижная, хорошо оплачиваемая
работа (средний балл 3,05), для словацких студентов наиболее характерным мотивом получения
образования является бюджетное финансирование (2,94 балла) и требование работодателями
дипломированных специалистов (2 балла). Определено, что молодежь обладает высокой готовностью
к труду для обеспечения собственного материального благополучия.
Перспективой дальнейшего исследования является разработка рекомендаций по усилению
работы в области профориентации молодежи, способствующая решению вопроса девальвации
профессиональных ценностей.