Предложена технология оценки репрезентативности теста для повышения качества проверки знаний обучаемых. Предлагаемая технология основана на анализе пропорций количества вопросов, охватывающих разные разделы и учебные цели курса. Рассчитываются количественные характеристики репрезентативной выборки вопросов и проводится проверка репрезентативности теста. Описана возможность
использования различных характеристик курса при вычислении репрезентативности выборки, а именно: нормативное время, количество учебных целей, коэффициент важности темы.
We propose a technology to assessment of the representative of the test to improve the quality of testing students' knowledge. The proposed technology is based on an analysis of the proportions of the number of questions
covering different partitions are and learning objectives of the course. Calculated the quantitative characteristics of a representative sample of questions to be tested and the representativeness of the test. We describe the use of the different
characteristics of the course in the calculation of the representative sample: the standard time, the number of training purposes, the coefficient of the importance of the topic.
Запропоновано технологію оцінки репрезентативності тесту для підвищення якості перевірки знань учнів. Запропонована технологія базується на аналізі пропорції кількості питань, що охоплюють різні
розділи і навчальні цілі курсу. Розраховуються кількісні характеристики репрезентативної вибірки питань і проводиться перевірка репрезентативності тесту. Описана можливість використання різних характеристик курсу при обчисленні репрезентативності вибірки, а саме: нормативний час, кількість навчальних цілей, коефіцієнт важливості теми.