The
torsion
suspension is a widespread structure in today's transport machin
e engineering. Since the torsion bar represents just an elastic
element, the energy dissipation in suspensi
ons problem is highly relevant for its app
lication. Currently in quality of a dissip
a-
tion device in torsion suspension are used the hydraulic damp
ers with movable member’s reciprocating translational motion
respectively to the housing or lever-type hy
draulic shock absorbers of piston and va
ne types, with the movable member’s
rotational movement respectively to th
e housing. These dampers are implementi
ng only throttle-valve performance type,
associated with these devices’ functional capacities and dependi
ng on design constraints. The paper presents a synthesis of
innovative lever-blade dampers, whose perfo
rmance is not related to th
e value of working chamber’s inner pressure. Their
essential peculiarity relates to
the mechanical control loop presence in the stru
cture that determines
a close relationship be-
tween the performance and the value of the shock absorber movabl
e element displacement relatively to the body. In the pro-
cess of synthesis carried out tested are the appropriate methods
, built on the basis of technical systems’ modeling with modi-
fied kinematic graphs. The synthesis results are shown in the fo
rm of two structurally implem
ented samples. Performed is a
comparative analysis of the samples with their basic performance determining.
В
современном
транспортном
машиностроении
широко
распространены
торсионные
подвески
.
По
-
скольку
торсион
является
только
упругим
элементом
,
то
вопрос
диссипации
энергии
в
подвесках
с
его
применением
является
актуальным
.
В
настоящее
время
в
качестве
устройств
диссипации
в
торсионных
подвесках
применяют
гид
-
равлические
поршневые
амортизаторы
с
поступательным
движением
подвижного
элемента
относительно
корпуса
или
рычажные
гидравлические
амортизаторы
—
поршневые
и
лопастные
,
с
вращательным
движением
подвижного
элемента
относительно
корпуса
.
Данные
амортизаторы
реализуют
рабочие
характеристики
только
дроссельно
-
клапанного
типа
,
что
связано
с
функциональными
возможностями
данных
устройств
,
зависящих
от
конструктивных
ограничений
.
В
работе
проведен
синтез
принципиально
новых
рычажно
-
лопастных
амортизаторов
,
рабочая
характе
-
ристика
которых
не
связана
с
величиной
давления
в
рабочей
полости
.
Их
существенным
отличием
является
наличие
в
структуре
механического
контура
управления
,
который
определяет
тесную
взаимосвязь
рабочей
характеристики
с
величиной
перемещения
подвижного
элемента
амортизатора
относительно
корпуса
.
В
процессе
синтеза
проведена
апробация
соответствующей
методики
,
построенной
на
основе
моделирования
технических
систем
модифицирован
-
ными
кинематическими
графами
.
Результаты
синтеза
представлены
в
виде
двух
конструктивно
реализованных
об
-
разцов
.
Проведен
сравнительный
анализ
полученных
образцов
и
определены
их
основные
рабочие
характеристики
У
сучасному
транспортному
машинобудуванні
широко
поширені
торсіонні
підвіски
.
Оскільки
торсіон
є
тільки
пружним
елементом
,
то
питання
дисипації
енергії
в
підвісках
з
його
застосуванням
є
актуальним
.
В
даний
час
в
яко
-
сті
пристроїв
дисипації
в
торсіонних
підвісках
застосовують
гідравлічні
поршневі
амортизатори
з
поступальним
рухом
рухомого
елемента
відносно
корпуса
або
важільні
гідравлічні
амортизатори
—
поршневі
і
лопатеві
,
з
оберта
-
льним
рухом
рухомого
елемента
відносно
корпуса
.
Дані
амортизатори
реалізують
робочі
характеристики
тільки
дро
-
сельно
-
клапанного
типу
,
що
пов
’
язано
з
функціональними
можливостями
даних
пристроїв
,
які
залежать
від
констру
-
ктивних
обмежень
.
В
роботі
проведено
синтез
принципово
нових
важільно
-
лопатевих
амортизаторів
,
робоча
харак
-
теристика
яких
не
пов
’
язана
з
величиною
тиску
в
робочій
порожнині
.
Їх
істотною
відмінністю
є
наявність
у
структу
-
рі
механічного
контуру
управління
,
який
визначає
тісний
взаємозв
’
язок
робочої
характеристики
з
величиною
пере
-
міщення
рухомого
елемента
амортизатора
відносно
корпуса
.
У
процесі
синтезу
проведено
апробацію
відповідної
методики
,
побудованої
на
основі
моделювання
технічних
систем
модифікованими
кінематичними
графами
.
Резуль
-
тати
синтезу
представлені
у
вигляді
двох
конструктивно
реалізованих
зразків
.
Проведено
порівняльний
аналіз
отри
-
маних
зразків
та
визначено
їх
основні
робочі
характеристики
.