Высшее
образование
Украины
в
качестве
традиционного
экспортера
на
ми
-
ровом
рынке
образовательных
услуг
сталкивается
в
последнее
время
с
целым
рядом
внутренних
проблем
.
В
основ
-
ном
,
это
сложности
в
организации
обучения
иностранных
граждан
,
а
именно
,
в
координации
между
государствен
-
ными
институтами
,
в
системе
стимулирования
и
поддержки
университетов
,
в
области
иммиграционной
работы
,
в
области
государственных
стандартов
в
преподавании
языков
обучения
,
в
нормативной
базе
,
в
системе
контроля
ка
-
чества
образовательных
услуг
.
Эффективное
стимулирование
и
развитие
экспорта
образовательных
услуг
возможны
лишь
при
комплексном
государственном
подходе
,
основой
которому
должна
послужить
общегосударственная
стра
-
тегия
.
Однако
,
одобренная
в
2013
году
“
Национальная
стратегия
развития
образования
в
Украине
до
2021
года
”
не
рассматривает
экспорт
образовательных
услуг
как
важнейшую
составляющую
высшего
образования
.
В
связи
с
этим
,
предложены
и
сформулированы
дополнительные
цели
,
связанные
с
ними
направления
развития
,
а
также
задачи
,
ко
-
торые
должны
быть
поставлены
перед
системой
образования
Украины
и
служить
стимулом
для
актуализации
экс
-
порта
образовательных
услуг
с
учетом
его
важности
в
системе
образования.
Вища
освіта
України
як
традиційний
експортер
на
світовому
ринку
освітніх
послуг
стикаєть
-
ся
останнім
часом
з
цілою
низкою
внутрішніх
проблем
.
В
основному
це
складності
в
організації
навчання
іноземних
громадян
,
а
саме
:
в
координації
між
державними
інститутами
,
в
системі
стимулювання
і
підтримки
університетів
,
в
області
імміграційної
роботи
,
в
області
державних
стандартів
у
викладанні
мов
навчання
,
в
нормативній
базі
,
в
сис
-
темі
контролю
якості
освітніх
послуг
.
Ефективне
стимулювання
і
розвиток
експорту
освітніх
послуг
можливі
лише
при
комплексному
державному
підході
,
основою
якого
повинна
послужити
загальнодержавна
стратегія
.
Однак
,
схвалена
в
2013
році
“
Національна
стратегія
розвитку
освіти
в
Україні
до
2021
року
”
не
розглядає
експорт
освітніх
послуг
як
найважливішу
складову
вищої
освіти
.
У
зв
’
язку
з
цим
,
запропоновано
і
сформульовано
додаткові
цілі
,
пов
’
язані
з
ними
напрями
розвитку
,
а
також
завдання
,
які
повинні
бути
поставлені
перед
системою
освіти
України
і
служити
стимулом
для
актуалізації
експорту
освітніх
послуг
з
урахуванням
його
важливості
в
системі
освіти
.
Higher Education of Ukraine as a traditional exporter in the global education
market faces lately a number of internal problems. Basically,
it is the complexities of the organization of foreign students
training, namely in the coordination between government instituti
ons, in the system of encourag
e and support universities, in
the field of immigration work, in the fiel
d of state standards in language teaching tr
aining, in the regulatory framework, in
quality system of education serv
ices. Effective promotion and development of
export of educational services are possible
only with complex state approach, which should serve as the basi
s for a nationwide strategy. Howe
ver, “National Strategy for
the Development of Education in Ukraine until 2021” appr
oved in 2013 does not consider export of education services
as an
essential component of higher education. In this regard, the
authors proposed and formulated
additional goals, related areas of
development as well as tasks that must be assigned to the educational system of Ukraine and serve as an incentive to actual-
ize of the educational services export with the
view of its importance in
the education system.