Проведен
анализ
современных
технологий
изготовления
деталей
и
несущих
систем
из
композитных
материалов
,
основанных
на
методе
инжекции
полиэфирной
смолы
,
без
высоких
финансовых
затрат
при
производстве
.
Предложенный
метод
позволяет
производить
широкий
спектр
изделий
из
композитных
материалов
в
крупно
серийном
,
а
также
в
единич
-
ном
производстве
,
за
счет
низкой
стоимости
технологической
оснастки
.
Композитные
материалы
все
чаще
приме
-
няются
в
автомобилестроении
,
особенно
,
для
автоспорта
.
Эти
технологии
позволят
решить
задачу
создания
сверх
-
легких
узлов
кузовов
современных
автомобилей
,
энергопоглощающих
элементов
пассивной
безопасности
и
др
.
вы
-
соконагруженных
деталей
.
Они
обеспечивают
лучшие
характеристики
прочности
и
весовые
характеристики
,
удель
-
ную
энергоемкость
элементов
пассивной
безопасности
по
сравнению
с
традиционными
материалами
—
металлами
и
пластмассами
.
Проведена
оценка
и
сформулирован
выбор
наиболее
подходящей
технологии
для
автомобильной
промышленности
.
Проведено
аналіз
су
-
часних
технологій
виготовлення
деталей
і
несучих
систем
з
композитних
матеріалів
,
заснованих
на
методі
інжекції
поліефірної
смоли
,
без
високих
фінансових
витрат
при
виробництві
.
Запропонований
метод
дозволяє
виробляти
ши
-
рокий
спектр
виробів
з
композитних
матеріалів
в
крупно
серійному
,
а
також
в
одиничному
виробництві
,
за
рахунок
низької
вартості
технологічного
оснащення
.
Композитні
матеріали
все
частіше
застосовуються
в
автомобілебуду
-
ванні
,
особливо
,
для
автоспорту
.
Ці
технології
дозволять
вирішити
завдання
створення
надлегких
вузлів
кузовів
су
-
часних
автомобілів
,
енергопоглинаючих
елементів
пасивної
безпеки
та
ін
.
високонавантажених
деталей
.
Вони
забез
-
печують
кращі
характеристики
міцності
і
вагові
характеристики
,
питому
енергоємність
елементів
пасивної
безпеки
в
порівнянні
з
традиційними
матеріалами
—
металами
і
пластмасами
.
Проведена
оцінка
і
сформульований
вибір
най
-
більш
відповідної
технології
для
автомобільної
промисловості
.
An analysis of modern technologies
for manufacturing components and bearing sy
stems made of composite ma
terials has been conducted.
These technologies are
based on the polyester resin injection me
thod and do not require high financial cost
s in manufacturing. The proposed method,
due to the low cost of tooling, is convenient to produce a wide
range of items made of com
posite materials, both in large-
scale and single-piece production. Composite materials are intensively used in automotive industry, especially for motor
racing vehicles’ parts. These technologies al
low to solve the problem of creating ultr
a-light assemblies for modern car bodies,
energy-absorbing passive safety elements a
nd other high-loaded parts. They provide be
tter strength and weight characteristics
and better specific energy-output ratio of
passive safety elements, as compared to
conventional materials (metals and plas-
tics). Considering the above, the most appropriate technology
for the automotive industry has been assessed with that choice
substantiation.