Целью
является
снижение
вероятности
накопления
поврежденно
-
сти
оболочек
тепловыделяющих
элементов
путем
развития
метода
управления
свойствами
тепловыделяющих
эле
-
ментов
на
стадиях
проектирования
и
эксплуатации
ВВЭР
.
Рассматривая
усредненный
по
тепловыделяющей
сборке
ВВЭР
-1000
тепловыделяющий
элемент
,
найдена
вероятность
разгерметизации
оболочек
тепловыделяющих
элемен
-
тов
и
доказана
возможность
прогнозирования
надежности
оболочек
путем
управления
факторами
,
определяющими
свойства
тепловыделяющих
элементов
.
Показана
целесообразность
перехода
от
одногрупповой
модели
распределе
-
ния
энерговыделения
по
тепловыделяющим
элементам
тепловыделяющей
сборки
к
многогрупповой
модели
,
что
позволит
снизить
вероятность
разгерметизации
оболочек
тепловыделяющих
элементов
с
одновременным
повыше
-
нием
экономичности
эксплуатации
ВВЭР
.
Метою
є
зниження
ймовірності
накопичення
пошкодженості
оболо
-
нок
тепловиділяючих
елементів
шляхом
розвитку
метода
управління
властивостями
тепловиділяючих
елементів
на
стадіях
проектування
і
експлуатації
ВВЕР
.
Розглядаючи
усереднений
по
тепловиділяючій
збірці
ВВЕР
-1000
тепло
-
виділяючий
елемент
,
знайдена
імовірність
розгерметизації
оболонок
тепловиділяючих
елементів
та
доведена
можли
-
вість
прогнозування
надійності
оболонок
шляхом
управління
факторами
,
що
визначають
властивості
твелів
.
Показа
-
но
доцільність
переходу
від
одногрупової
моделі
розподілу
енерговиділення
по
тепловиділяючих
елементах
теплові
-
діляючої
збірки
до
багатогрупової
моделі
,
що
дозволить
знизити
імовірність
розгерметизації
оболонок
твелів
з
одно
-
часним
підвищенням
економічності
експлуатації
ВВЕР
.
The aim is to reduce the probability
of accumulation of fuel elements claddings dam-
age
by developing a method to control the properties of the fu
el elements on stages of de
sign and operation of WWER. An
averaged over the fuel assembly WWER-1000 fuel element is c
onsidered. The probability of depressurization of fuel ele-
ments claddings is found. The ability to predict the reliability
of claddings by controlling the factors that determine the pro
p-
erties of the fuel elem
ents is proved. The expediency of
the transition from the one-group model of power distribution for the
fuel elements of the fuel assembly to the multigroup model is
shown. This will reduce the probability of depressurization of
fuel elements claddings and at the same time
improve the efficiency of operation of WWER.