Проведены
исследования
принципа
действия
,
конструктивных
особенностей
существующих
систем
регулирования
мощностью
ветродвигателя
с
лопастным
ветроколесом
.
Предложено
теоретически
обоснованное
решение
задачи
ре
-
гулирования
путем
поворота
в
упругой
опоре
лопастей
ветроколеса
относительно
оси
маха
.
Представле
-
на
конструкция
прототипа
упругой
опоры
маха
лопасти
,
способной
реализовать
целевую
упругую
харак
-
теристику
.
Намечены
пути
реализации
предложенного
решения
.
Проведено
дослідження
принципу
дії
,
конструктивних
особливостей
існуючих
систем
регулювання
потужністю
вітродвигуна
з
лопатним
вітроколесом
.
Запропоновано
теоретично
обґрунтоване
розв
’
язання
задачі
регулювання
шляхом
обер
-
тання
в
пружній
опорі
лопатей
вітроколеса
відносно
осі
маху
.
Представлено
конструкцію
прототипу
обе
-
ртальної
пружної
опори
маху
лопаті
,
здатної
реалізувати
цільову
пружну
характеристику
.
Намічено
шля
-
хи
реалізації
запропонованого
рішення
.
Investigations of operating principle, design features of the ex-
isting systems of bladed wind wheel turbine power control
are carried out. A new, theoretically sound solution to
the problem of regulation by tu
rning in an elastic bearing of
rotor blades relative to th
e stroke axis is proposed.
The design of a prototype of an elastic support of the stro
ke blade able to realize the
target elastic response is
presented. The ways of the design implemen
tation of the proposed
solution ar
e outlined.