Показать сокращенную информацию
dc.contributor.author | Барановская, Ольга Николаевна | |
dc.contributor.author | Барановська, Ольга Миколаївна | |
dc.contributor.author | Baranovskaya, Olga | |
dc.date.accessioned | 2017-10-09T03:15:07Z | |
dc.date.available | 2017-10-09T03:15:07Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Барановская, О. Эстетика и искусствоведение: теоретические основания и практика исследования художественного языка / О. Барановская // Філософія та гуманізм. - 2016. - Вип. 1 (3). - С. 18-23. | ru |
dc.identifier.issn | 2518-7392 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/5636 | |
dc.description.abstract | В статье «Эстетика и искусствоведение: теоретические основания и практика исследования художественного языка» рассматриваются теоретические факторы, определившие отношение искусствоведческого дискурса к эволюции искусства, к признанию его независимого статуса. Предлагается обзор базовых теоретических направлений, в рамках которых сформировались требования к современному искусствоведческому дискурсу. | en |
dc.description.abstract | У статті «Естетика і мистецтвознавство: теоретичні основи і практика дослідження художньої мови» розглядаються теоретичні фактори, які визначили відношення мистецтвознавчого дискурсу до еволюції мистецтва, до визнання його незалежного статусу. Пропонується огляд базових теоретичних напрямків, у межах яких сформувались вимоги до сучасногомистецтвознавчого дискурсу. | en |
dc.description.abstract | The article “Aesthetics and art theory: the theoretical grounds and the practice of art language researching“ is devoted to analysing of theoretical factors which determined the attitude of art criticism discourse to the evolution of art, to the acceptance of its independent status. This especially concerns to the double-natured impact of the classic aesthetic theory on the art criticism discourse and even on spectators’ taste – the development of the steady normative principles and formal grounds for understanding of the fine arts status, but also temporary closing-down for the opportunity of the avanguard or modern art to be admitted, as a result of this development. The next problem is to determine if fine arts could be qualified as a language and in this context the problem is how the discourse on form or the formal principles of the art language is possible. The article contains a review of the basic theoretical trends providing the requirements to the contemporary art criticism discourse. | en |
dc.language.iso | ru | en |
dc.subject | эстетика | en |
dc.subject | искусствоведение | en |
dc.subject | художественный язык | en |
dc.subject | естетика | en |
dc.subject | мистецтвознавство | en |
dc.subject | художня мова | en |
dc.subject | aesthetics | en |
dc.subject | art theory | en |
dc.subject | art language | en |
dc.title | Эстетика и искусствоведение: теоретические основания и практика исследования художественного языка | en |
dc.title.alternative | ЕСТЕТИКА І МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ І ПРАКТИКА ДОСЛІДЖЕННЯ ХУДОЖНЬОЇ МОВИ | en |
dc.title.alternative | AESTHETICS AND ART THEORY: THE THEORETICAL GROUNDS AND THE PRACTICE OF ART LANGUAGE RESEARCHING | en |
dc.type | Article | en |
opu.kafedra | Кафедра філософії та методології науки | uk |
opu.citation.journal | Філософія та гуманізм | en |
opu.citation.firstpage | 18 | en |
opu.citation.lastpage | 23 | en |
opu.citation.issue | Вип. 1(3) | en |
opu.staff.id | o.m.baranovska@opu.ua | en |