Оформлення веб-ресурсів, які містять навчальний філософський контент, повинно
бути підпорядкованим не тільки сучасними технологічним прийомам, але й враховувати
змістовну специфіку. Насамперед це передбачає інтерактивність веб-ресурсу, тому що
філософія існує тільки у формі діалогу. Ця загальна методологічна настанова повинна
відображатися в наступних прийомах: збільшення технологічної насиченості зберігання та
видачі навчально-методичних матеріалів, збільшення використання елементів соціальних
мереж, покращення «індивідуальності сторінок», зменшення кількості матеріалу на сторінках.
Оформление веб-рессурсов, содержащих учебный философский контент, должно быть подчинено не только общим технологическим приемам, но и содержательной специфике, что прежде всего предполагает интерактивность веб- рессурса, так как философия существует только в форме диалога. Эта общеметодологическая установка должна быть выражена в следующих приемах:
увеличение технологической насыщенности в хранении и выдачи учебно- методических материалов, увеличение использования элементов социальных сетей, улучшение «индивидуальности страниц», уменьшение количества материала на страницах.
The article devoted the problem of formalizing a philosophical educational web resources. As a base study, we analyzed the websites of the faculties of philosophy (FF) of Ukraine and sites of FF leading Western universities (France, UK and USA).
The study showed that in contrast to Western web resources, Ukrainian sites often go to extremes: either don't use illustrations at all, or use too many faces of the ancient philosophers at the same time. The designers of web resources with philosophical content should be guided not only by current popular techniques, but also by the specificity of educational content. First and foremost, these sites should be interactive, because philosophy exists only in a dialogue. The current web resources of the philosophy department in Ukraine are in need of increasing the individuality of web-pages, while reducing the amount of material on pages and leaving free space, so as to increase the use of elements of social networking.
It is also necessary to dwell on the methodological features of construction sites. The structure of the FF sites in Ukrainian Universities is saturated with unnecessary sections (such as "the anthem of the faculty") and outdated information.
On the website of the Boston FF there is an interesting technique that could use FF of Ukrain: chapter "why study philosophy?", which contains discussion papers on the relevance and necessity of philosophy in modern life.