Среди факторов, формирующих историческую память, главная роль принадлежит идеологии и науке, при преобладающем значении идеологии, особенно во времена «перезагрузки» исторической памяти. Поскольку идеология выражает определенные интересы, возрастает опасность неадекватности исторических оценок.
Необходимо повысить роль объективной и беспристрастной науки в процессе
формирования исторической памяти.
Серед чинників, що формують історичну пам'ять, головна роль належить ідеології і науці, при переважному значенні ідеології, особливо за часів «перезавантаження» історичної пам'яті. Оскільки ідеологія висловлює певні інтереси, зростає небезпека неадекватності історичних оцінок. Необхідно підвищити роль об'єктивної і неупередженої науки в процесі формування історичної пам’яті.
Among the factors forming historical memory, the main role belongs to ideology and
science, with the predominant ideology, especially during the "reset" of historical memory. As
ideology expresses certain interests, the danger of inadequate historical estimates increases. It is
necessary to increase the role of objective and impartial science in the process of the formation
of historical memory.
Ideology reflects national, class, group interests. It brings to the historical memory a
certain system of values, emotionally loaded phenomena, sacral objects, forms and ways of grief,
veneration, exaltation. For this purpose, ideology attracts myths and narratives. Objects of
historical memory become a way of self-esteem, special pride, and often the focus of identity
search. Ideologists and politicians carry out a memory correction, proceeding from certain
ideological doctrines, which do not correspond to the norms of scientific character. Science, in
particular, historical, should focus on the concepts of truth or intersubjectivity, historical reality
and historical fact, the historical method and theory. Understanding of the latter can differ,
which is an important subject of methodological analysis and requires the connection of
philosophers, culturologists of historians, ethnographers. Historical science sometimes
correlates historical knowledge with educational goals, which are conditioned by ideological and
political guidelines. In this case, even when striving for impartiality, subjectivity of
interpretations and departure from objectivity often prevail. Genuine science presupposes a
conscious and comprehensive rejection of ideological, political, national, party bias.