Indicators of the central government budgets were analysed in the article with use of calculation of shares of various categories and subcategories of revenues for the purpose of identification of structural features and the directions of structural transformation of budgetary revenue at central level of public administration in the federal countries from 2000 till 2015. The similarity and distinction of structures were revealed during the cluster hierarchical analysis and calculation of the Ryabtsev index. It is proved that there is no unambiguous interrelation between federal type of governance and sources of revenue of central budget. It was also revealed that budgetary revenues in the developed federal states were stabler whereas the most essential structural changes were noted in the countries with emerging economy, and the common phenomenon was distribution of receipts from taxes on income and profit and also taxes on internal operations with goods and services between budgets of various levels and also fixing taxes on the international operations to the central budget. It is found that significantly the tendency to changing in level of fiscal decentralization in federal states is not observed, except for the Russian Federation, in which financial autonomy of regions and local authorities testifies more likely about financial (so – and administrative) centralization.
Показатели бюджетов центрального правительства были проанализированы в статье с использованием расчета долей различных категорий и подкатегорий доходов с целью выявления структурных особенностей и направлений структурной трансформации бюджетных доходов на центральном уровне государственного управления в федеральном стран с 2000 по 2015 год. Сходство и различие структур было выявлено в ходе кластерного иерархического анализа и расчета индекса Рябцева. Доказано, что нет однозначной взаимосвязи между федеральным типом управления и источниками доходов центрального бюджета. Было также показано, что бюджетные доходы в развитых федеральных государствах были более стабильными, тогда как наиболее существенные структурные изменения были отмечены в странах с развивающейся экономикой, а общим явлением было распределение поступлений от налогов на доходы и прибыль, а также налоги на внутренние операции с товаров и услуг между бюджетами различных уровней, а также фиксировать налоги на международные операции в центральный бюджет. Установлено, что значительная тенденция к изменению уровня фискальной децентрализации в федеральных государствах не наблюдается, за исключением Российской Федерации, в которой финансовая автономия регионов и местных органов власти свидетельствует о более высокой вероятности финансовой (так называемой и административной) централизации.