У статті розглядаються сьогочасні соціально-економічні умови
філософствування в Україні. Зазначається, що філософствування, як різновид діяльності,
стає все більш популярним та розповсюдженим. Визначається, що основним фактором,
що впливає на формати філософствування у всьому світі, є поглинання системи освіти
економічною галуззю. Завдяки цьому такі значні світові освітні концепції як економіка
знань, комерціалізація освіти, академічний капіталізм, підприємницький університет вже
стали фундаментом освітньої політики, визначаючи та формуючи актуального суб’єкта
філософствування.
В статье рассматриваются сегодняшние социально-экономические условия
философствования в Украине. Отмечается, что философствование, как вид
деятельности, становится все более популярным и распространенным. Определяется,
что основным фактором, влияющим на форматы философствования во всем мире,
является поглощение системы образования сферой экономики. Благодаря этому такие
значительные мировые образовательные концепции как «экономика знаний»,
«коммерциализация образования», «академический капитализм», «предпринимательский
университет» уже стали фундаментом образовательной политики, определяя и
формируя актуального субъекта философствования.
The article deals with the current socio-economic conditions of philosophizing in Ukraine. It
is noted that philosophizing, as a kind of activity, is becoming more popular and widespread. It is
determined that the main factors influencing the formats of philosophizing around the world is
the absorption of the educational system of an economic one. Due to this, such significant world educational concepts as knowledge economy, commercialization of education, academic
capitalism, entrepreneurial university have become the foundation of educational policy, defining
and forming the actual subject of philosophizing.
Philosophizing, as a form of activity, is becoming more and more popular and widespread
activity. Рostmodern culture has created a fashion for philosophy, has transformed
philosophizing into a trend.
The main factors influencing the types of philosophizing are the absorption of the economic
education system. Modern world educational policy considers the system of education as the
main factor of socio-economic progress. So the education system needs to generate income, not
create losses.
Because all of the above there is a new sector of the economy - the knowledge economy.
In turn, the concept of the "knowledge economy", "commercialization of education" gave rise
to the concept of "academic capitalism". "Academic capitalism" is beginning to actively pursue
its policy: capitalization and commercialization of intellectual products. At the same time, the
academic (university) community becomes both capitalist, operating within the public sector, and
entrepreneurs subsidized by the state.
In result:
- the academic function of the university becomes secondary;
- Teachers are less involved in the decision-making process;
- the degree of collegiality decreases;
- expanding the scope of revenue-generating activities;
- The time spent on scientific communication with colleagues decreases.
In order to overcome the negative manifestations of "academic capitalism", the policy of
popularizing philosophy (as, for example, the project "rebranding of philosophy", founded in
2015 at the Hryhoriy Skovoroda Institute of Philosophy, National Academy of Sciences of
Ukraine) is actively implemented.
However, these measures do not guarantee absolute success and the final solution of
problems. After all, when philosophers become famous, popular, "pop", "media intellectuals",
they risk to become part of the "media field", become a Mediacracy and fully obey the logic of
the market.