Increasing the intensity of transport traffic, changing in restructuring and high-speed modes of transport flows more stringent requirements for controls and traffic management impose to ensure the necessary level of efficiency and safety of the transport traffic. To resolve this problem, it is necessary to build road network optimal in length, density and on transport performance indicators.
Aim: The aim of the study is to evaluate the workload and analysis of capacity of the road network of modern regiona l center. Materials and Methods: All studies and calculations in paper, the authors conducted on the example of the road network of the Primorsky district of Odessa (Ukraine). Few streets that are transit arteries of the historic center were chosen to asse ss the road network capacity. On these treets the movement to the main passenger and transport creating unit – Railway Station is happening. To assess the capacity of the considered roоad network the methods of field observations were used, because they ar e based on direct measurements of traffic haracteristics in different parts of the road network. Results: The study gave an objective picture of important correspondences. An ssessment of degree of loading the considered road network was made; for that the capacity of multilane roadway was calculated. Analysis of the data showed that the state of traffic in the study area is densely saturated. It was made the recommendation for improvement of traffic of modern regional center
Збільшення інтенсивності руху транспорту, зміна структури і швидкісних режимів транспортних потоків пред’являють усе жорсткіші вимоги до засобів керування і організації дорожнього руху для забезпечення необхідного рівня ефективності і безпеки останнього. Для вирішення цієї проблеми необхідно побудувати оптимальну за довжиною, щільністю й транспортно-експлуатаційними показниками вулично-дорожню мережу.
Мета: Метою дослідження є оцінка завантаженості й аналіз
пропускної здатності вулично-дорожньої мережі сучасного регіонального центра.
Матеріали і методи: Всі дослідження й розрахунки в роботі авторами проведено на прикладі вулично-дорожньої мережі Приморського району м.Одеси (Україна). Для оцінки пропускної здатності було обрано декілька вулиць - транзитних артерій історичного центра міста. Саме по них відбувається рух до основного пасажиро- і транспортно-утворюючого вузла залізничного вокзалу. Для оцінки пропускної здатності розглянутої вулично-дорожньої мережі було використано методи натурних спостережень, тому що їх засновано на проведенні безпосередніх вимірювань характеристик дорожнього руху у різних місцях вулично-дорожньої мережі.
Результати: Проведене дослідження дало об’єктивну картину найважливіших кореспонденцій. Проведено оцінку ступеня завантаження розглянутої вулично-дорожньої мережі, для чого обчислено розрахункову пропускну здатність багатосмугової проїзної частини. Аналіз отриманих даних показав, що стан потоку транспорту у досліджуваному районі щільно насичений. Вироблено рекомендації для вдосконалення організації дорожнього руху сучасного регіонального центру.