Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/12527
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorRuvinskaya, Victoria-
dc.contributor.authorРувінська, Вікторія Михайлівна-
dc.contributor.authorРувинская, Виктория Михайловна-
dc.contributor.authorTroynina, Anastasiya-
dc.contributor.authorТройніна, Анастасія Сергіївна-
dc.contributor.authorТройнина, Анастасия Сергеевна-
dc.contributor.authorZybin, Dmytro-
dc.contributor.authorЗибін, Дмитро Вадимович-
dc.contributor.authorЗыбин, Дмитрий Вадимович-
dc.date.accessioned2022-05-03T20:08:55Z-
dc.date.available2022-05-03T20:08:55Z-
dc.date.issued2021-03-14-
dc.identifier.citationRuvinskaya, V., Troynina, A., Zybin, D. (2022). Cybernetic suit for interaction with virtual reality. Herald of Advanced Information Technology, Vol. 5, N 1, р. 19–31.en
dc.identifier.citationRuvinskaya, V. Cybernetic suit for interaction with virtual reality / V. Ruvinskaya, A. Troynina, D. Zybin // Herald of Advanced Information Technology = Вісн. сучас. інформ. технологій. – Оdesa, 2022. – Vol. 5, N 1. – Р. 19–31.en
dc.identifier.issn2663-0176-
dc.identifier.issn2663-7731-
dc.identifier.urihttp://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/12527-
dc.description.abstractThe study in the field of the structure of the processing architecture of a cybernetic suit for working with virtual reality was conducted. Nowadays it is relevant to use such a systems to implement various scenarios of rehabilitationfor people, as well as to conduct possible training sessions for operators of mechanized devices and so on. The goal is to achieve the highest possibleaccura-cy in repetition of the operator's movements, i.e. motion capture, at the lowest financial cost. The initial variant ofthe suit was creat-ed on the basis of Arduino and Unity 3D for visualization. 3D human model based on quaternion is built in Unity 3D which repeats all the real person twists and turns. But the first architecture had problems with performance and accuracy.A series of experiments was carried out to improve the effectiveness of the cybernetic suit prototypes. Thanks to the introduction of the proposed new type of architecture, namely the “controller-sensor”, it ispossible to completely get rid of the inaccuracy of the received data from the sen-sors. Also it allows removing the unauthorized change in the position of the body parts of the 3D model and increasingthe overall resistance and noise immunity of the product. Softwarebased on the algorithm for processing data from gyroscope and accelerometer sensors is presented, and the possibility of upgrading the design of the hardware part of the suit, aimed at optimizing the output char-acteristics, is described. To achieve the goal the most stable and noise-resistant transmission of primary data from cybernetic suit to a 3D model with the minimum possible number of errors in the data transmission buses was obtained. As a result, the modernization of the cybernetic suit for interaction with virtual reality has increased the accuracy of data from 66 % to 94.5 % and reduced the amount of interference from 40.59 % to 5.5 %.en
dc.description.abstractПроведено дослідження в галузіструктури архітектури кібернетичного костюма для роботи з віртуальною реальністю. Наданий час актуальним є використання таких систем для реалізації різних сценаріїв реабілітації людей, а також для про-ведення можливих занять з навчання операторів механізованих пристроїв тощо. Ціль полягає в тому, щоб домогтися макси-мально можливої точності повторення рухів оператора, тобто захоплення руху, при найменших фінансових витратах. Початковий варіант костюма створювався на базі Arduino та Unity 3D для візуалізації. Тривимірна модель людини на основі ква-терніону побудована в Unity 3D, яка повторює всі повороти реальної людини. Але перша архітектура мала проблеми з про-дуктивністю і точністю. Було проведено серію експериментів щодо підвищення ефективності прототипів кібернетичного костюма. Завдяки впровадженню запропонованого нового типу архітектури, а саме «контролер-датчик», вдається повністю позбавитися неточності даних від датчиків. Також дозволяє прибрати несанкціоновану зміну положення частин корпусу 3D моделі та підвищити загальну стійкість та перешкодозахищеність виробу. Представлено програмне забезпечення, засноване на алгоритмі обробки даних із датчиків гіроскопа та акселерометра, та описано можливість модернізації конструкції апарат-ної частини костюма, спрямовану на оптимізацію вихідних характеристик. Для досягнення мети було отримано максималь-но стабільну і перешкодостійку передачу первинних даних з кібернетичного костюма в 3D-модель з мінімально можливою кількістю помилок у шинах передачі даних. В результаті модернізація кібернетичного костюма для взаємодії з віртуальною реальністю дозволила підвищити точність даних з 66% до 94,5% та знизити кількість перешкод із 40,59% до 5,5%.en
dc.language.isoenen
dc.publisherOdessa National Polytechnic Universityen
dc.subjectArduinoen
dc.subjectmotion captureen
dc.subjectvirtual realityen
dc.subjectUnity 3Den
dc.subjectзахоплення рухуen
dc.subjectвіртуальна реальністьen
dc.titleCybernetic suit for interaction with virtual realityen
dc.title.alternativeКібернетичний костюм для взаємодії з віртуальною реальністюen
dc.typeArticleen
opu.citation.journalHerald of Advanced Information Technologyen
opu.citation.volume1en
opu.citation.firstpage19en
opu.citation.lastpage31en
opu.citation.issue5en
Располагается в коллекциях:2022, Vol. 5, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2_Ruvinskaya .pdf760.68 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.