Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/13477
Название: Application of fuzzy evolutionary methods for the development of dual-education projects
Другие названия: Застосування нечітких еволюційних методів для розвитку проєктів дуальної освіти
Авторы: Kozyr, Svitlana
Козир, Світлана Василівна
Козыр, Светлана Васильевна
Molokanova, Valentina
Молоканова, Валентина Михайлівна
Молоканова, Валентина Михайловна
Ключевые слова: Dual education
specialty trajectories
fuzzy evolutionary methods
Дуальна освіта
траєкторії спеціальностi
нечіткі еволюційні методи
Дата публикации: 28-Дек-2022
Издательство: Odessа Polytechnic National University
Библиографическое описание: Kozyr, S., Molokanova, V. (2022). Application of fuzzy evolutionary methods for the development of dual-education projects. Herald of Advanced Information Technology, Vol. 5, N 4, р. 325–341. .
Kozyr, S. Application of fuzzy evolutionary methods for the development of dual-education projects / S. Kozyr, V. Molokanova // Herald of Advanced Information Technology = Вісн. сучас. інформ. технологій. – Оdesa, 2022. – Vol. 5, N 4. – Р.325–341.
Краткий осмотр (реферат): The article aims to present a method of specialties cases management based on models of system evolution within the frame-work of a pilot projectin institutions of professional pre-higher and higher education of Ukraine for the training of specialists in the dual form of education. The obtained data allowed determining that the methodology of project management can be successfully implemented in Ukrainian dual education. However, the Ukrainian system of dual education still lacks many elements, and some of them cannot be reproduced in the national environment, because the student himself can choose a form of education. The article pre-sents a simulation of the dual education system evolution in a specific specialty in the form of a multicriterial optimization problem. Well-known McKinsey model is adapted to determine the variant of the strategy for managing the dual education system. With the help ofsuch model, the specialties of the educational institution were ranked as candidates for investment according to the criterion of future profit. The trajectory of the specialty evolution has been developed by means of the method for assessing of qualitative factors, such as the attractiveness of the labor market and the competitive status of the educational institution. The inclusion of the specialty evolution trajectory in the integral criteria of the McKinsey model, made it possible to not onlyestablisha competitive sta-tus for the current period, but also extrapolate it without significant changes to the entire strategic period to predict the competitive status of a particular specialty. It is proposed to apply a decision support system based on the useof an apparatus of fuzzy sets and fuzzy logic to formalize decision-making in an intelligent system. The using of the fuzzy logic apparatus made it possible to adjust and clarify the strategic positions of each business unit of the dual education project portfolio. Thus, a significant practical effect was obtained, since the using of this fuzzy system allows to quickly assessingthe forecast positions of dual education projects, to evaluate the future competitive status of the educational product and the management strategy of this project.
Стаття має на меті представити метод управління кейсами спеціальностей на основі моделей еволюції систем в ра-мках запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти України з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Отримані дані дозволили визначити, що методологія проектного управління може бути успішно впроваджена в українській дуальній освіті. Проте українській системі дуальної освіти поки ще бракує багато елементів, а деякі не можна відтворити в національному середовищі, адже це форма навчання, яку може обирати сам студент. У статті представлено моделювання еволюції складної системи запровадження дуальної освіти за конкретною спеціальністю у вигляді задачі багатокритеріальної оптимізації. Для визначення варіанта стратегії управління системою дуальної освіти адаптовано модель McKinsey. За її допомогою здійснено ранжування спеціальностей закладу освіти як кандидатів на отримання інвестицій за критерієм майбутнього прибутку. Розроблено метод оцінки композиції якісних чинників, як-то привабливість ринку праці і конкурентного статусу закладу освіти та траєкторії еволюції спеціальності. Включення траєкторії еволюції спеціальності до інтегральних критеріїв моделі McKinsey, дозволило не тільки, як прийнято до її методики конкурентний статус встановити на поточний період часу, а потім його без істотнихзмін екстраполювати на весь стратегічний період, а й спрогнозувати конкурентний статус за рахунок врахування впливу тренду еволюції конкретної спеціальності. Для формалізації прийняття рішень в інтелектуальній системі запропоновано застосувати систему підтримки прийняття рішень, засновану на використанні апарату нечітких множин і нечіткої логіки. Застосування апарату нечіткої логіки надало змогу коригувати й уточнювати стратегічні позиції кожної бізнес-одиниці портфелю проектів дуальної освіти. Таким чином, отримано значний практичний ефект, оскільки застосування даної нечіткої системи дозволяє швидко оцінити прогнозні позиції проектів дуальної освіти, за якими оцінюються і майбутній конкурентний статус освітнього продукту і стратегії управління цим проєктом
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/13477
ISSN: 2663-0176
2663-7731
Располагается в коллекциях:2022, Vol. 5, № 4

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
152-Текст статті-191-1-10-20230104 (2).pdf1.31 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.