Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/6948
Название: | A METHOD FOR MINIMIZATION OF CLADDING FAILURE PARAMETER ACCUMULATION PROBABILITY IN VVER FUEL ELEMENTS МЕТОД МІНІМІЗАЦІЇ ІМОВІРНОСТІ НАКОПИЧЕННЯ ПОШКОДЖЕНОСТІ ОБОЛОНОК ТВЕЛІВ ВВЕР МЕТОД МИНИМИЗАЦИИ ВЕРОЯТНОСТИ НАКОПЛЕНИЯ ПОВРЕЖДЕННОСТИ ОБОЛОЧЕК ТВЭЛОВ ВВЭР |
Авторы: | Пелых, Сергей Николаевич Pelykh, Serhii Maksimov, M. V. Nikolsky, M. V. Максимов, Максим Витальевич Нiкольский, М. В. Пелих, Сергій Миколайович Максимов, М. В. Никольский, М. В. |
Ключевые слова: | VVER fuel cladding durability control |
Дата публикации: | Авг-2014 |
Издательство: | ХФТИ |
Библиографическое описание: | Pelykh, S. N., Maksimov, M. V., Nikolsky, M.V. (2014). A method for minimization of cladding failure parameter accumulation probability in VVER fuel elements. Problems of Atomic Science and Technology. Physics of Radiation Effect and Radiation Materials Science, 4, 1, 108-116. Pelykh, S. N. A method for minimization of cladding failure parameter accumulation probability in VVER fuel elements / S. N. Pelykh, M. V. Maksimov, M. V. Nikolsky // Problems of Atomic Science and Technology. Ser. Physics of Radiation Effect and Radiation Materials Science. - 2014. - Iss. 4. - P. 108-116. |
Краткий осмотр (реферат): | It has been proved, that under normal operating conditions the following methods of VVER fuel cladding durability control can be considered as main ones: control of fuel element (FE) construction and fuel physical properties, e.g. making fuel pellets of the most strained axial segment with center holes – M(1); control of the regulating group disposition – M(2); control of the balance of VVER loading regimes – M(3); control of the coolant temperature regime – M(4); control of the FA rearrangement algorithm – M(5). Based on М(i), i = [1,…,5], a method for minimization of cladding failure parameter accumulation probability in VVER fuel elements by means of control of FE properties at the reactor design and operation stages, lowering the probability of FE cladding failure and increasing the uniformity of burnup, has been developed. Доведено, що за нормальних умов експлуатації наступнi методи управління довговічністю оболонок твелів ВВЕР можна розглядати як основні: управління конструкційними властивостями твела і фізичними властивостями палива, наприклад виготовлення паливних пігулок найбільш напруженого аксіального сегменту з центральними отворами – M(1); управління розташуванням регулюючої групи – M(2); управління балансом режимів навантаження ВВЕР – M(3); управління температурним режимом теплоносія – M(4); управління алгоритмом перестановок ТВЗ – M(5). Грунтуючись на М(i), i = [1,…,5], розроблений метод мінімізації імовірності накопичення пошкодженості оболонок твелів ВВЕР шляхом управління властивостями твелів на стадіях проектування і експлуатації реактора, що дозволяє зменшити вірогідність розгерметизації оболонок і підвищити рівномірність вигорання палива. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/6948 |
Располагается в коллекциях: | Статті каф. АТП |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Article_3_ВАНТ_+.pdf | 808.22 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.