У статті визначені особливості та проблеми формування кадрового потенціалу ЗВО у вітчизняній практиці та були
порівняні з зарубіжним досвідом. Були визначені поняття «кадри» і «кадровий потенціал» та показана головна
відмінність трудового і кадрового потенціалу. Важливою проблемою являється старіння кадрів у сфері вищої освіти, що
є наслідком недостатньої кількості молодих фахівців. Тому невід’ємною частиною процесу формування кадрового
потенціалу вищих навчальних закладів є постійне підвищення кваліфікації своїх співробітників. Найбільш проблемні
якісні показники при формуванні кадрового потенціалу – це знання іноземної мови та навички користування новими
винаходами в техніці. В Україні існує багато ще не вирішених проблем відносно формування кадрового потенціалу
закладів вищої освіти.
In the article was identified the peculiarities and problems of the formation of staff capacity of education in Ukrainian practice
and compared with foreign experience. Were determined concepts "personnel" and "human potential" and was shown the main
difference between labor and staff capacity. An important problem is the aging of staff in higher education, which is the result of
a shortage of young professionals. Therefore, an inevitable part of the process of forming the staff capacity of higher educational
institutions is the continuous improvement of the skills of their employees. The most problematic qualitative indicators in the
formation of staff capacity are knowledge of foreign languages and the skills of using new inventions in technology. In Ukraine
there are many unresolved problems regarding the formation of the staff capacity of higher education institutions.