In the world, the activities of maritime agencies are regulated by national legislation, as well as the norms and documents that are
developed by international trade, transport, agency associations and federations. The article is devoted to a substantive review of
the work of maritime agent companies in the context of their responsibilities with respect to the direct principal, which in part
may conflict with a number of duties of the ship-owner. With the arrival of the vessel in the port, the agent has to act on behalf of
and at the expense of the ship-owner to interact with the state control bodies acting in the port, which perform national functions:
port master, dispatcher, other port services and authorities, border guards, customs, sanitary, quarantine services, internal affairs
bodies.
У світі діяльність морських агентств регулюється національним законодавством, а також нормами і документами, які
розробляються міжнародними торговими, транспортними, агентськими асоціаціями та федераціями. Стаття присвячена
предметного розгляду роботи морських агентськими компаній в розрізі їх обов’язків по відношенню до безпосереднього
принципалу, які частково можуть конфліктувати з рядом обов’язків судновласника. Розглянуто варіанти класифікації
даних обов’язків обох зацікавлених сторін.З приходом судна в порт агентові доводиться від імені і за рахунок
судновласника вступати у взаємини з діючими в порту державними контролюючими органами, які виконують
загальнодержавні функції: капітан порту, головна диспетчерська, інші портові служби і владні органи, прикордонники,
митниця, санітарно-карантинні служби, органи внутрішніх справ.