eONPUIR

A generalized model of an adaptive information-control system of a car with multi-sensor channels of information interaction

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Kotov, Denis
dc.contributor.author Котов, Денис Олександрович
dc.contributor.author Котов, Денис Александрович
dc.date.accessioned 2022-04-20T21:33:14Z
dc.date.available 2022-04-20T21:33:14Z
dc.date.issued 2021-03-14
dc.identifier.citation Kotov, D. (2022). A generalized model of an adaptive information-control system of a car with multi-sensor channels of information interaction. Аpplied Aspects of Information Technology, Vol. 5, N 1, p. 25–34. еn
dc.identifier.citation Kotov, D. A generalized model of an adaptive information-control system of a car with multi-sensor channels of information interaction / D. Kotov // Аpplied Aspects of Information Technology = Прикладні аспекти інформ. технологій. – Оdesa, 2022. – Vol. 5, N 1. – P. 25–34. en
dc.identifier.issn 2617-4316
dc.identifier.issn 2663-7723
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/12498
dc.description.abstract The analysis of existing technologies for the development and implementation of vehicle control systems based on the automation of their functionality in accordance with the standard of the Society of Automotive Engineers J3016 2018 and proposals of the US National Highway Traffic Safety Administration is performed. The classification of the functionality of the on-board information-control system of vehicles according to the type of Advanced Driver Assistance Systems is carried out. On the basis of the conducted analysis the variant of structure of adaptive informationcontrolled system of the car with multisensory channels of information interaction is offered. Approaches to the elimination of a priori uncertainty regarding the information about the input multisensory information array in the adaptive information system with external and internal standards are proposed. Based on the methods of direct and inverse modeling, an approach to solving the class of problems of system identification is proposed, when the researcher has input and output signals and the transmission characteristics of the system are unknown. On the basis of direct and inverse methods of solving the system identification problems, structures of formation of direct and inverse estimation of the distortion operator are developed. This matrix distortion operator of the input multisensory information array in the system under study is a priori unknown. The analytical dependences of the formation of direct and inverse estimation of the distortion operator of the input multisensory information array in the controlled system with the adaptive principle of information processing in the conditions of a priori uncertainty are substantiated. In this study, the structure of an adaptive robotic complex with an information-controlled vehicle control system is proposed. This structure is invariant to external and internal destabilizing influences. en
dc.description.abstract Проведено аналіз існуючих технологій розробки та впровадження систем керування транспортними засобами на основі автоматизації їх функціональності відповідно до стандарту SocietyofAutomotiveEngineers J3016 та пропозицій Національного управління безпеки дорожнього руху США. Проведено класифікацію функціональності бортової інформаційнокеруючої системи транспортних засобів за типом AdvancedDriverAssistanceSystems. На основі проведеного аналізу запропоновано варіант структури адаптивної інформаційно-керованої системи автомобіля з мультисенсорними каналами інформаційної взаємодії. Запропоновано підходи до усунення апріорної невизначеності щодо інформації про вхідний мультисенсорний інформаційний масив в адаптивну інформаційну систему із зовнішніми та внутрішніми стандартами. На основі методів прямого та зворотного моделювання запропоновано підхід до вирішення класу задач ідентифікації системи, коли дослідник має вхідні та вихідні сигнали, а характеристики передачі системи невідомі. На основі прямих та обернених методів розв'язування задач ідентифікації системи розроблено структури формування прямої та оберненої оцінки оператора спотворення. Цей оператор матричного спотворення вхідного мультисенсорного інформаційного масиву в досліджуваній системі апріорі невідомий. Обґрунтовано аналітичні залежності формування прямої та оберненої оцінки оператора спотворення вхідного багатосенсорного інформаційного масиву в керованій системі з адаптивним принципом обробки інформації в умовах апріорної невизначеності. У даному дослідженні запропоновано структуру адаптивного робототехнічного комплексу з інформаційно-керованою системою керування транспортним засобом. Ця структура інваріантна до зовнішніх і внутрішніх дестабілізуючих впливів en
dc.language.iso en en
dc.publisher Odessa National Polytechnic University en
dc.subject Information-control system en
dc.subject automobile en
dc.subject adaptive system en
dc.subject a priori uncertainty en
dc.subject image en
dc.subject lidar en
dc.subject radar en
dc.subject stereo camera en
dc.subject information array en
dc.subject інформаційно-керована система en
dc.subject автомобіль en
dc.subject адаптивна система en
dc.subject апріорна невизначеність en
dc.subject зображення en
dc.subject лідар en
dc.subject радар en
dc.subject стереокамера en
dc.subject інформаційний масив en
dc.title A generalized model of an adaptive information-control system of a car with multi-sensor channels of information interaction en
dc.title.alternative Узагальнена модель адаптивної інформаційно-керованої системи автомобіля з різносенсорними каналамиінформаційної взаємодії en
dc.type Article en
opu.citation.journal Applied Aspects of Information Technology en
opu.citation.volume 1 en
opu.citation.firstpage 25 en
opu.citation.lastpage 34 en
opu.citation.issue 5 en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию