The article presents simulation technologies as an instrumental base for research in experimental economics. The main goals and
objectives of modern experimental economics are considered. Attention focused on the study of markets and market structures, as
one of the relevant areas of experimentation. A generalized overview of classic simulation models of the market is given. A
competitive market model presented on the example of two product variants developed using system-dynamic and agent
simulation paradigms on the AnyLogic system software platform. On the basis of the model, a study of user behavior in the
market of household electrical products was conducted. The obtained results are illustrated by fragments of model simulation
experiments.
У статті представлені імітаційні технології, як інструментальна база досліджень з експериментальної економіки.
Розглянуто основні цілі та задачі сучасної експериментальної економіки. Акцентується увага на дослідженні ринків та
ринкових структур, як одному з актуальних напрямків проведення експериментів. Наведено узагальнений огляд
класичних імітаційних моделей ринку. Представлено модель конкурентного ринку на прикладі двох продуктового
варіанту, розроблену з використанням системно-динамічної та агентної парадигм імітації на програмній платформі
системи AnyLogic. На базі моделі проводилося дослідження поведінки користувачів на ринку електротехнічної
продукції побутового призначення. Отримані результати ілюструються фрагментами модельних імітаційних
експериментів.