Аннотация:
Було проведено аналіз роботи механізму повороту
портального крана з метою з'ясування причин відмов при існуючій
схемі управління після модернізації. Виявлено, що хоч і швидкість
обертання електродвигунів механізму повороту однакова, але
моменти на валах двигунів різні. Були розглянуті можливі причини
цього явища, та способи їх усунення. Запропоновано варіант
модернізації схеми електроприводу з урахуванням недоліків
попередньої, яка ускладнювала роботу крана. Запропоновано технічне
рішення вирівнювання навантажень в приводах двигунів механізму
повороту крана. Перевірено правильність запропонованого технічного
рішення за допомогою моделювання перехідних процесів в
електроприводі механізму повороту.
An analysis of the operation of the portal crane rotation
mechanism was conducted to identify the reasons for failures in the existing
control scheme after modernization. It was found that although the rotation
speed of the electric motors in the rotation mechanism is the same, the
torques on the motor shafts are different. Possible reasons for this
phenomenon were considered, and methods of their elimination were
discussed. A variant of modernizing the electric drive scheme, taking into
account the shortcomings of the previous one, which complicated the
crane's operation, was proposed. A technical solution for balancing loads in
the drives of the crane rotation mechanism was suggested. The correctness
of the proposed technical solution was verified through modeling of
transient processes in the electric drive of the rotation mechanism.