eONPUIR

Феномен культурної комунікації у контексті польських різдвяних шопок

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Безверхна, Анна Вячеславівна
dc.contributor.author Bezverkhna, Anna V.
dc.contributor.author Тожиєва, Віталія Валентинівна
dc.contributor.author Tozhyieva, Vitaliia V.
dc.contributor.author Ваньков, Артем Андрійович
dc.contributor.author Vankov, Artem A.
dc.contributor.author Заярченко, Богдан Русланович
dc.contributor.author Zaiarchenko, Bohdan R.
dc.contributor.author Куцос, Віктор Олександрович
dc.contributor.author Kutsos, Viktor O.
dc.date.accessioned 2024-10-11T10:43:41Z
dc.date.available 2024-10-11T10:43:41Z
dc.date.issued 2024-09-26
dc.identifier.issn 2522-1523
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/14669
dc.description.abstract У статті прослідковано генезу, становлення та сучасний стан польських різдвяних шопок як явища культурної взаємодії. З'ясовано роль шопок у збереженні та трансляції культурних традицій і відображенні історичних подій, висвітлено їхній вплив на формування національної ідентичності та колективної пам'яті, внесок у культурну комунікацію як у Польщі, так і за її межами. Хоча термін szopka 'шопка' почав використовуватися у ХІХ ст., традиція встановлення шопок на честь Різдва Христового бере свій початок ще в епоху середньовіччя. Вертепні вистави мали як релігійний, так і світський характер. "Жива шопка" як різновид різдвяної вистави не лише відтворювала біблійні події, а й сприяла збереженню культурних традицій, взаєморозумінню між різними народами та зміцненню громадянських зв'язків, оскільки з часом Святе Сімейство біля вертепу почали супроводжувати й представники народу (міщани, селяни, ремісники, воїни). Шопки еволюціонували: до їхнього змісту та вигляду дедалі більше вносили національних, народних, патріотичних і звичаєвих елементів. У XVIII ст. стали популярними вертепи з рухомими фігурами, серед багатьох різновидів яких відомими є краківські шопки (так званий краківський Віфлеєм), історія останніх сягає XIX століття, вони збереглися до нашого часу та занесені до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО. Шопки в Польщі, подібно до тих, що виникли під впливом францисканських традицій, стали не лише релігійними символами, а й культурними артефактами, які поєднують біблійний сюжет та світські елементи. З бігом часу вони постійно видозмінювалися, набували нових форм та культурних значень. en
dc.description.abstract The article traces the genesis, development, and current state of Polish Christmas nativity scenes as a form of cultural interaction. It identifies the role of nativity scenes in preserving and transmitting cultural traditions, as well as reflecting historical events. The article highlights their impact on the formation of national identity and collective memory, as well as their contribution to cultural communication both in Poland and beyond. Although the term "szopka" began to be used in the 19th century, the tradition of setting up nativity scenes in honor of the birth of Christ dates back to the Middle Ages. Nativity plays combined both religious and secular elements. The "live nativity scene," as a type of Christmas performance, not only recreated biblical events but also contributed to the preservation of cultural traditions, the mutual understanding between different peoples, and the strengthening of civic ties. Over time, representatives of the people (townspeople, peasants, artisans, and soldiers) began accompanying the Holy Family at the nativity scene. Szopki evolved: increasingly more national, folk, patriotic, and customary elements were added to their content and appearance. In the 18th century, nativity scenes with moving figures became popular. Among them, the Kraków nativity scenes (so-called Kraków Bethlehem), whose history dates back to the 19th century, are some of the most famous. They have survived to the present day and have been inscribed on UNESCO's Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. Nativity scenes in Poland, influenced by Franciscan traditions, became not only religious symbols but also cultural artifacts, blending biblical stories with secular elements. Over time, they constantly changed and acquired new forms and cultural meanings en
dc.language.iso uk en
dc.publisher Odessа Polytechnic National University en
dc.subject культурна комунікація en
dc.subject різдвяні традиції en
dc.subject шопка en
dc.subject жива шопка en
dc.subject краківські шопки en
dc.subject вертеп en
dc.subject яселка en
dc.subject культурний феномен en
dc.subject cultural communication en
dc.subject Christmas traditions en
dc.subject nativity scene en
dc.subject live nativity scene en
dc.subject Kraków nativity scenes en
dc.subject nativity play en
dc.subject manger scene en
dc.subject cultural phenomenon en
dc.title Феномен культурної комунікації у контексті польських різдвяних шопок en
dc.title.alternative The phenomenon of cultural communication in the context of polish christmas nativity scenes en
dc.type Article en
opu.citation.journal Інформатика. Культура. Техніка = Informatics. Culture. Technology en
opu.citation.volume 1 en
opu.citation.firstpage 269 en
opu.citation.lastpage 273 en
opu.citation.conference Х МІЖНАРОДНА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ «Інформатика. Культура. Техніка» = X International conference "INFORMATICS. CULTURE. TECHNIQUE" en
opu.citation.issue 1 en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию