Разработана модель взаимодействия объекта и субъекта обучения на основе метода адаптивного настраивания системы. Создание такой проактивной модели управления позволяет учитывать остаточные знания студентов при изучении курсов различной длительности и разрабатывать индивидуальные траектории обучения для студентов с различным уровнем подготовки. При этом необходимо учитывать возможность изменения учебных курсов в зависимости от остаточных знаний обучаемого – для углубленного или повторного изучения
Розроблена модель взаємодії об'єкта і суб'єкта навчання на основі методу адаптивного настроювання системи. Створення такої проактивної моделі управління дозволяє враховувати залишкові знання студентів при вивченні курсів різної тривалості і розробляти індивідуальні траєкторії навчання для студентів з різним рівнем підготовки. При цьому необхідно враховувати можливість зміни навчальних курсів залежно від залишкових знань учня – для поглибленого або повторного вивчення
Currently multithreaded development of higher education due to the presence of competitive relations between universities, so the main indicator of educational activity becomes the quality of training of specialists with the necessary qualifications and meeting the requirements of the market. This, in turn, generates tasks to improve the mechanisms for management of educational processes and building a system of objective evaluation of students' knowledge. The paper developed a model of the interaction of object and subject of study based on the method of setting the adaptive system. Creating such a proactive management model takes into account the residual knowledge of students in the study of courses of varying duration and to develop individual learning paths for students with different backgrounds. It is necessary to take into account the possibility of changing the courses depending on the student's knowledge of the residual - or for in-depth re-examination.