The development and implementation of a new economic electrical equipment, in particular, energyefficient distribution transformers – is a very essential step to reduce electricity losses in 0,4-35kV distribution networks. In a market economy the funds invested into the sector of energetics provide maximum profit to the joint stock company only in the case of the production profitability. In such a situation it is possible to achieve optimal material and energy costs on the transformation of power only under the condition of taking into account such factors as load charts of electricity consumption, the cost of the electrical power losses and maintenance of transformers in the process of exploitation, etc. Existing until today practice of transformers design ignores the actual characteristics of individual customers load charts that results in inefficient use of power transformers capacities during their operation. Non-consideration of the electroconsumer actual operating mode (load curve) in the design period leads to inefficient use of transformer capacity. It is proposed for a tight load schedule to design the transformer for the nearest least normalized power compared to the actual load, providing the possibility of intensification of cooling in case of power consumption increasing.
Неврахування при проектуванні дійсного режиму роботи (графіка навантаження) електроспоживачів призводить до неефективного використання трансформаторної потужності. Пропонується при поганому графіку навантаження спроектувати трансформатор на найближчу меншу нормалізовану потужність у порівнянні з реальним завантаженням, при цьому передбачити можливість інтенсифікації охолодження при збільшенні споживаної потужності.
Неучет при проектировании действительного режима работы (графика нагрузки) электропотребителя приводит к неэффективному использованию трансформаторной мощности. Предлагается при неплотном графике нагрузки спроектировать трансформатор на ближайшую меньшую нормализованную мощность по сравнению с реальной загрузкой, при этом предусмотреть возможность интенсификации охлаждения при увеличении потребляемой мощности.