У статті визначені рівні сили впливу інформаційного маркеру бізнес-моделі при формуванні лояльності споживача до підприємства; запропонований методичний підхід до оцінки ергонімності бізнес-моделі як ключового аспекту інформаційного маркеру бізнес-моделі підприємства та здійснена його апробація на прикладі мереж супермаркетів.
В статье определены уровни силы влияния информационного маркера бизнес-модели при формировании лояльности потребителей к предприятию; предложен методический подход к оценке эргонимности бизнес-модели как ключевого аспекта информационного маркера бизнес-модели предприятия та осуществлена его апробация на примере сетей супермаркетв.
Today's business environment and innovative structural shift in the economy of Ukraine argue that the development of domestic enterprises is not possible without the formation of high-quality business model. Effective, optimized and adapted to the conditions of business business-model is a key factor in the success of the enterprise from the position of most efficient resources use, the effectiveness of the position of the enterprise. To determine the paths and opportunities for further development of the enterprise needs to estimate the current business model of the enterprise. Insufficient justification of issue of the formation of a competitive business model, which is oriented to the value and bringing it to the consumer, actualized the issue of assessing its formational marker. The paper identified four levels of potency marker information business models for the formation of loyalty to the enterprise. Based on the proposed approach to the evaluation of an information marker business model offered the ranking parameters of business model ergonomic of the enterprise by priority for consumer and calculated the coefficient of ergonomic. Supermarket chains were used in order to illustrate the example of testing proposed methods.