eONPUIR

Тенденції маркетингових досліджень: онлайн панелі та онлайн спільноти

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Окландер, Михайло Анатолійович
dc.contributor.author Окландер, Тетяна Олегівна
dc.contributor.author Яшкіна, Оксана Іванівна
dc.contributor.author Окландер, Михаил Анатольевич ru
dc.contributor.author Окландер, Татьяна Олеговна uk
dc.contributor.author Яшкина, Оксана Ивановна ru
dc.contributor.author Oklander, Mykhaylo en
dc.contributor.author Oklander, Tetyana en
dc.contributor.author Yashkina, Oksana en
dc.date.accessioned 2018-04-06T05:54:10Z
dc.date.available 2018-04-06T05:54:10Z
dc.date.issued 2018-03
dc.identifier.citation Окландер, М. А. Тенденції маркетингових досліджень: онлайн панелі та онлайн спільноти / М. А. Окландер, Т. О. Окландер, О. І. Яшкіна // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2018. - № 1. - С. 118-129. uk
dc.identifier.other DOI: 10.21272/mmi.2018.1-08
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/7206
dc.description.abstract У статті розглянуто сучасні тенденції маркетингових досліджень в інтернет-середовищі. Доведено, що розвиток інтернет-технологій та поширення Інтернету на всі сфери життя людини призводять до переміщення маркетингових досліджень споживацької поведінки в інтернет-середовище. Проаналізовано переваги та недоліки онлайн опитувань в Інтернеті. Виявлено напрями застосування онлайн панелей та онлайн спільнот. Наведено методи формування вибірки для онлайн панельного дослідження. Систематизовано фактори, за якими приймається рішення щодо можливості застосування онлайн панелей en
dc.description.abstract В статье рассмотрены современные тенденции маркетинговых исследований в интернет-среде. Доказано, что развитие интернет-технологий и распространение Интернета на все сферы жизни человека приводят к перемещению маркетинговых исследований потребительского поведения в интернет-среду. Проанализированы преимущества и недостатки опросов в Интернете. Выявлены направления применения онлайн панелей и онлайн сообществ. Приведены методы формирования выборки для онлайн панельного исследования. Систематизированы факторы, по которым принимается решение о возможности применения онлайн панелей.
dc.description.abstract The aim of the article is to identify and to study trends of application and forming of sampling selection of participants, control of survey quality and methods of conducting online panels and online communities. The results of the analysis. The article provides the analysis of the modern tendencies of marketing researches on the Internet. The development of Internet technologies and the spread of the Internet to all spheres of human life lead to the relocation of marketing research of consumer behavior to the Internet. The structure of the Ukrainian population in accordance with the structure of the Internet audience leads to the representativeness of samples of marketing research on the Internet. We analyzed the types of respondents' recruiting for online panels and online communities, their advantages and disadvantages. We revealed areas of application of online panels and online communities. Online panels are applicable in two cases: the target group that consists exclusively of Internet users and the target group amounting not less than 50% of Inter net users. Exceptionally in these cases, we can extrapolated the results of panel studies to the entire population. Online communities are used for qualitative research and there are no strict requirements for the population and sample for them. Online communities are classified into three groups: project, syndicated and permanent. Each group is characterized by the goals of its creation, the volumes of samples being generated and the methods of operation. We analyzed and systematized methods of quality control online survey. Quality control of the survey consists of three stages: monitoring during the interview, data quality control, and panel management. At each stage, a system of indicators is formed, which confirms the quality of the survey. We considered further perspectives of Internet research, which don`t need Internet surveys. An increase in information about consumers (geolocation, activity on the Internet, profiles in social networks) can contribute to this. Conclusions and direction of further researches. The study we identified the main trends of surveys on the Internet, both quantitatively by online panels, and in qualitative by online communities. We analyzed the advantages and disadvantages of surveys on the Internet. We determined areas of application of online panels and online communities. We presented the methods of sampling for online panel research. We systematized the factors by which a decision about the possibility of using online panels is made. Further research should be focus on the psychological aspects of online community members, as this dire ction of research is only developing in Ukraine.
dc.language.iso uk en
dc.subject маркетингові дослідження en
dc.subject рекрутинг en
dc.subject онлайн панель
dc.subject онлайн спільнота
dc.subject контроль якості
dc.subject marketing research
dc.subject online panel
dc.subject online community
dc.subject recruiting
dc.subject quality control
dc.title Тенденції маркетингових досліджень: онлайн панелі та онлайн спільноти en
dc.title.alternative Marketing research trends: online panels and online communities en
dc.title.alternative Тенденции маркетинговых исследований: онлайн панели и онлайн сообществ ru
dc.type Article en
opu.kafedra Кафедра маркетингу uk
opu.citation.journal Маркетинг і менеджмент інновацій en
opu.citation.volume 2018 en
opu.citation.firstpage 118 en
opu.citation.lastpage 129 en
opu.citation.issue 1 en
opu.staff.id yashkina.oksana@gmail.com en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию