eONPUIR

«Речь мертвого Христа с вершины мироздания о том, что бога нет» Жан Поля: художественный опыт обращения к вере

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Королькова, Ольга Васильевна
dc.contributor.author Королькова, Ольга Василівна
dc.contributor.author Korolkova, Olha
dc.date.accessioned 2018-12-04T08:06:19Z
dc.date.available 2018-12-04T08:06:19Z
dc.date.issued 2018-05-21
dc.identifier.citation Королькова, О. "Речь мертвого Христа с вершины мироздания о том, что Бога нет" Жан Поля: художественный опыт обращения к вере / О. Королькова // Докса : зб. наук. пр. з філософії та філології / Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. - Одеса, 2018. - Вип. 1 (29). - 132-139. ru
dc.identifier.issn ISSN 2410-2601
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/8174
dc.description.abstract Статья посвящена текстуальному анализу фрагмента Жан Поля «Речь мертвого Христа с вершины мироздания о том, что Бога нет». Цель анализа – выявить роль художественной образности в воплощении и формировании религиозного чувства в предромантической литературе. en
dc.description.abstract Статтю присвячено текстуальному аналізу фрагмента Жан Поля «Промова мертвого Христа з вершини світу про те, що Бога немає». Метою аналізу є виявити роль художньої образності у втіленні та формуванні релігійного почуття у предромантичній літературі. en
dc.description.abstract The article is devoted to the textual analysis of Jean Paul’s fragment «The dead Christ speaking from the world-building, that there is no God». The purpose of the analysis is to reveal the role of artistic imagery in the embodiment and formation of religious feelings in pre-romantic literature. Biographical and literary contexts of creation of a fragment are considered. It is proposed to consider it as an important milestone in Jean Paul’s personal biography, and also as a document of pre-romantic aesthetics. The experience of the grandiose picture of the world catastrophe, the cause of which was the assumption that there is no God in the world, causes the effect of catharsis. After experiencing the purifying effect of catharsis, the hero returns to the child’s faith in God. Syntactic, lexical, phonetic features of the original text, that are aimed at creating a psychological effect, and the problems of its translation are analyzed. en
dc.language.iso ru en
dc.publisher Акваторія en
dc.subject Жан Поль, романтизм, сентиментализм, катарсис, вера, Бог en
dc.subject Жан Поль, романтизм, сентименталізм, катарсис, віра, Бог en
dc.subject Jean Paul, romanticism, sentimentalism, catharsis, faith, God en
dc.title «Речь мертвого Христа с вершины мироздания о том, что бога нет» Жан Поля: художественный опыт обращения к вере en
dc.title.alternative «ПРОМОВА МЕРТВОГО ХРИСТА З ВЕРШИНИ СВІТУ ПРО ТЕ, ЩО БОГА НЕМАЄ» ЖАН ПОЛЯ: ХУДОЖНІЙ ДОСВІД ПОВЕРНЕННЯ ДО ВІРИ en
dc.title.alternative JEAN PAUL’S «THE DEAD CHRIST SPEAKING FROM THE WORLD-BUILDING, THAT THERE IS NO GOD»: THE ARTISTIC EXPERIENCE OF RETURNING TO FAITH en
dc.type Article en
opu.kafedra Кафедра культурології та мистецтвознавства uk
opu.citation.journal Δόξα / ДОКСА ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ З ФІЛОСОФІЇ ТА ФІЛОЛОГІЇ en
opu.citation.volume 1 en
opu.citation.firstpage 132 en
opu.citation.lastpage 141 en
opu.citation.issue 29 en
opu.staff.id korolkova@opu.ua en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию