Аннотация:
У малому бізнесі, на відміну від великих підприємств, питання пошуку і залучення фінансових ресурсів виникає як у процесі створення, розвитку, так і в процесі поточної діяльності. Підприємства малого бізнесу відчувають досить високу потребу в залученні додаткових джерел фінансування. Метою цього дослідження є вивчення інноваційних форм фінансування створення і розвитку малих підприємств, їхніх переваг і недоліків. На сьогодні, крім традиційних способів залучення капіталу, таких як банківські кредити або публічне розміщення акцій серед зовнішніх інвесторів (IPO), існує ряд альтернативних варіантів. Серед них найбільш поширеними є гранти, міжнародні програми, кредити міжнародних банків і фінансових організацій, таких як ЄБРР (European Bank for Reconstruction and Development, англ. EBRD), МФК (International Finance Corporation, англ. IFC), НЕФКО (Nordic Environment Finance Corporation, англ. NEFCO), KfW (Kreditanstalt f?r Wiederaufbau), фандрайзинг, краудсорсинг, краудфандинг і залучення ангельських інвестицій. У статті детально досліджено два останніх шляхи фінансування: їх сутність, складові, позитивні та негативні риси, досвід застосування в Україні та світі. Дослідження показали, що краудфандинг підходить для розвитку бізнесу на ранніх стадіях, тобто для тих підприємств, яким потрібно, наприклад, завершити виготовлення прототипів і почати масове виробництво першого продукту. Бізнес-ангели можуть стати гарним вибором для підприємств, які вже мають постійну клієнтську базу та хочуть розвивати свій бізнес.