An automated system for control of VVER-1000 reactor fuel properties considering fuel element cladding damage parameter,fuel burnup and axial offset has been proposed. Using the synergic method for control of nuclear fuel properties (CET-method) optimization of reactor loading and fuel assembly rearrangement regimes, based on an objective function including fuel element cladding damage parameter, fuel burnup and axial offset, has been grounded. The composition and structure of an automated system for control of VVER-1000 reactor fuel properties ensuring the fuel operation safety-efficiency balance have been proposed.
Запропоновано автоматизовану систему керування властивостями ядерного палива (ЯП) реактора ВВЕР-1000 з урахуванням параметра деформаційного пошкодження оболонок твелів, глибини вигорання ЯП і аксіального офсету. Використовуючи синергетичний метод управління властивостями ядерного
палива (ЕВТП-метод), показана можливість оптимізації режимів навантаження і перестановок ТВЗ реактора на основі цільової функції, що враховує водночас параметр пошкодження оболонок, глибину вигорання ЯП і аксіальний офсет.
Запропоновані склад і структура автоматизованої системи керування властивостями палива реактора ВВЕР-1000, що забезпечує баланс між безпекою та економічністю експлуатації ЯП.