У статті автори розкривають сутність поняття
«краудфандинг» та здійснюють обґрунтування необхідності
застосування цього інноваційного інструмента у вітчизняних
умовах. Було здійснено аналіз українського досвіду стартапів,
що застосовували краудфандинг у своїй діяльності. Здійснено
порівняльну характеристику особливостей краудфандингу,
фінансуванням завдяки «бізнес-ангелам» та венчурним
інвестуванням. Виявлено певні відмінності, переваги та
недоліки цих інноваційних моделей збору коштів для реалізації
проектів. Проаналізовано загальні тенденції краудфандингу в
Україні. Зацікавлення викликає дослідження інформації про
роль бізнес-інфраструктури (бізнес-інкубатори, бізнесакселератори, інноваційні хаби тощо) для розвитку
краудфандингу та малого інноваційного підприємництва з
метою забезпечення необхідної інформаційної бази для
подальших деталізованих наукових досліджень.
In the article, the authors reveal the essence of the concept of
"crowdfunding" and they carry out the justification of necessity of
using this innovative tool in domestic conditions. An analysis of
experience of Ukrainian start-ups, who used the crowdfunding
technologies in their activities, was analyzed. A comparative
description of the features of the crowdfunding, financing through
"business angels" and venture capital investment is carried out.
Some differences, advantages and disadvantages of these
innovative fundraising models for project implementation are
identified. The general tendencies of crowdfunding in Ukraine are
analyzed. The authors conducted a study of role of business
infrastructure (business incubators, business accelerators,
innovative hubs and more) for the development of crowdfunding
and small innovative entrepreneurship in order to provide the
necessary information base for further detailed research.