The description of the concept and subject matter formation of one of the most important branches of
linguistics, combinatorics, is presented. To this end, combinatorics in general and verbs in particular were
considered in terms of the «language and speech» dichotomy. Simultaneous involvement of these two
aspects has contributed not only to a correct understanding of the function of combinatorics but also to the
formation of a system of terms necessary for its study. The article demonstrates that in many cases it was
contradictions in term usage that led to the numerous disputes. That is why the authors offer in analyzing
combinatorics to clearly differentiate the terms referring to the language system and ones used for the
description of verbal links in speech.
Представлено опис становлення поняття і предмету одного з найважливіших розділів мовознавства –
комбінаторики. З цією метою комбінаторика взагалі, та дієслова – зокрема, розглядалася з точки зору
дихотомії «мова та мовлення». Одночасне залучення цих двох аспектів сприяло не тільки правильно-
му розумінню функції комбінаторики, але також формуванню системи термінів, яки необхідні для її
дослідження. У статті показано, що в багатьох випадках саме протиріччя у використанні термінів при-
водили до численних дискусій. Тому для аналізу автори пропонують чітко розмежувати терміни, яки
відносяться до мови, та терміни, яки призначені для опису зв’язків дієслова в мовленні.
Представлено описание становления понятия и предмета одного из самых важных разделов языкозна-
ния – комбинаторики. С этой целью комбинаторика вообще, и глагола – в частности, рассматривалась
с точки зрения дихотомии «язык и речь». Одновременное привлечение этих двух аспектов способство-
вало не только правильному пониманию функции комбинаторики, но также и формированию системы
терминов, необходимых для ее исследования. В статье показано, что во многих случаях именно про-
тиворечия в использовании терминов приводили к многочисленным дискуссиям. Поэтому для анализа
комбинаторики глагола авторы предлагают четко разграничивать термины, относящиеся к языку, и
термины, предназначенные для описания связей глагола в речи.