Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/11021
Название: Філософія мови: мовленнєва діяльність інокомунікантів в контексті формування міжкультурної комунікативої компетенції
Другие названия: Language philosophy: speech activity of foreign communicants in the context of forming of the intercultural communicational competence
Авторы: Лішневська, Тетяна Валентинівна
Печкурова, Лариса Віталіївна
Лишневская, Татьяна Валентиновна
Печкурова, Лариса Витальевна
Lishnevska, Tatiana
Pechkurova, Larisa
Ключевые слова: міжкультурна комунікація
мовленнєва практика
мова
мовлення
комунікативна компетенція
intercultural communication
speech practice
language
speech
communicative competence
Дата публикации: Авг-2020
Издательство: онпу
Библиографическое описание: Лішневська, Т. Філософія мови: мовленнєва діяльність інокомунікантів в контексті формування міжкультурної комунікативої компетенції / Т. Лішневська, Л. Печкурова // Філософія та гуманізм. – 2020. – Вип.1 (11). – С. 81–90.
Краткий осмотр (реферат): У статті розглянуто проблеми формування мовнокомунікативної компетенції іноземних студентів-нефілологів, які здобувають фахову освіту в ЗВО України. Досліджено сутність, функції і роль мови та мовлення в процесах комунікації; виокремлено необхідні для вивчаючих українську мову як іноземну комунікативні компетенції. Приділено увагу питанням формування знань, умінь та навичок коректного використання відповідного мовного матеріалу, проаналізовано структурно-змістовну складову навчального посібника з мовленнєвої практики для основного етапу навчання.
The article considers the problems of formation of linguistic and communicative competence of foreign non-philological students who receive a professional education in high institutions of Ukraine. The essence, functions and role of language and speech in communication processes have been explored: There is outlined the importance of such language functions as social, cognitive and reflection function for communication, acquisition and storage of knowledge in the general code for society; the importance of extralinguistic factors for the implementation of speech activity is indicated. The article highlights the necessary communicative competencies for students of Ukrainian language as a foreign language, considers the formation of linguistic and cultural competence, which involves the possession of all types of speech activity in this socio-cultural space. There are noted the necessity of development of speech, discursive and sociolinguistic competences for realization of substantiated verbal and nonverbal behavior in typical situations of communication of foreign communicants. Attention was given to the formation of knowledge, skills and abilities of correct use of appropriate language material; the structural and content component of textbooks in Ukrainian as a foreign language, in particular, teaching materials on speech practice for foreign students of the main stage of study of Odessa National Polytechnic University, which aims to further form students of the main stage of sociocultural competence. The nomenclature of conditional speech and speech tasks aimed at activating communication skills on selected topics in a specific area of communication; the principles of formation of textual content of the manual on speech practice are considered.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/11021
ISSN: 2518-7392
Располагается в коллекциях:Статті каф. УМ

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Fil_Hum_11_Лишневская_Печкурова.pdf226.9 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.