Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/12498
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorKotov, Denis-
dc.contributor.authorКотов, Денис Олександрович-
dc.contributor.authorКотов, Денис Александрович-
dc.date.accessioned2022-04-20T21:33:14Z-
dc.date.available2022-04-20T21:33:14Z-
dc.date.issued2021-03-14-
dc.identifier.citationKotov, D. (2022). A generalized model of an adaptive information-control system of a car with multi-sensor channels of information interaction. Аpplied Aspects of Information Technology, Vol. 5, N 1, p. 25–34.еn
dc.identifier.citationKotov, D. A generalized model of an adaptive information-control system of a car with multi-sensor channels of information interaction / D. Kotov // Аpplied Aspects of Information Technology = Прикладні аспекти інформ. технологій. – Оdesa, 2022. – Vol. 5, N 1. – P. 25–34.en
dc.identifier.issn2617-4316-
dc.identifier.issn2663-7723-
dc.identifier.urihttp://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/12498-
dc.description.abstractThe analysis of existing technologies for the development and implementation of vehicle control systems based on the automation of their functionality in accordance with the standard of the Society of Automotive Engineers J3016 2018 and proposals of the US National Highway Traffic Safety Administration is performed. The classification of the functionality of the on-board information-control system of vehicles according to the type of Advanced Driver Assistance Systems is carried out. On the basis of the conducted analysis the variant of structure of adaptive informationcontrolled system of the car with multisensory channels of information interaction is offered. Approaches to the elimination of a priori uncertainty regarding the information about the input multisensory information array in the adaptive information system with external and internal standards are proposed. Based on the methods of direct and inverse modeling, an approach to solving the class of problems of system identification is proposed, when the researcher has input and output signals and the transmission characteristics of the system are unknown. On the basis of direct and inverse methods of solving the system identification problems, structures of formation of direct and inverse estimation of the distortion operator are developed. This matrix distortion operator of the input multisensory information array in the system under study is a priori unknown. The analytical dependences of the formation of direct and inverse estimation of the distortion operator of the input multisensory information array in the controlled system with the adaptive principle of information processing in the conditions of a priori uncertainty are substantiated. In this study, the structure of an adaptive robotic complex with an information-controlled vehicle control system is proposed. This structure is invariant to external and internal destabilizing influences.en
dc.description.abstractПроведено аналіз існуючих технологій розробки та впровадження систем керування транспортними засобами на основі автоматизації їх функціональності відповідно до стандарту SocietyofAutomotiveEngineers J3016 та пропозицій Національного управління безпеки дорожнього руху США. Проведено класифікацію функціональності бортової інформаційнокеруючої системи транспортних засобів за типом AdvancedDriverAssistanceSystems. На основі проведеного аналізу запропоновано варіант структури адаптивної інформаційно-керованої системи автомобіля з мультисенсорними каналами інформаційної взаємодії. Запропоновано підходи до усунення апріорної невизначеності щодо інформації про вхідний мультисенсорний інформаційний масив в адаптивну інформаційну систему із зовнішніми та внутрішніми стандартами. На основі методів прямого та зворотного моделювання запропоновано підхід до вирішення класу задач ідентифікації системи, коли дослідник має вхідні та вихідні сигнали, а характеристики передачі системи невідомі. На основі прямих та обернених методів розв'язування задач ідентифікації системи розроблено структури формування прямої та оберненої оцінки оператора спотворення. Цей оператор матричного спотворення вхідного мультисенсорного інформаційного масиву в досліджуваній системі апріорі невідомий. Обґрунтовано аналітичні залежності формування прямої та оберненої оцінки оператора спотворення вхідного багатосенсорного інформаційного масиву в керованій системі з адаптивним принципом обробки інформації в умовах апріорної невизначеності. У даному дослідженні запропоновано структуру адаптивного робототехнічного комплексу з інформаційно-керованою системою керування транспортним засобом. Ця структура інваріантна до зовнішніх і внутрішніх дестабілізуючих впливівen
dc.language.isoenen
dc.publisherOdessa National Polytechnic Universityen
dc.subjectInformation-control systemen
dc.subjectautomobileen
dc.subjectadaptive systemen
dc.subjecta priori uncertaintyen
dc.subjectimageen
dc.subjectlidaren
dc.subjectradaren
dc.subjectstereo cameraen
dc.subjectinformation arrayen
dc.subjectінформаційно-керована системаen
dc.subjectавтомобільen
dc.subjectадаптивна системаen
dc.subjectапріорна невизначеністьen
dc.subjectзображенняen
dc.subjectлідарen
dc.subjectрадарen
dc.subjectстереокамераen
dc.subjectінформаційний масивen
dc.titleA generalized model of an adaptive information-control system of a car with multi-sensor channels of information interactionen
dc.title.alternativeУзагальнена модель адаптивної інформаційно-керованої системи автомобіля з різносенсорними каналамиінформаційної взаємодіїen
dc.typeArticleen
opu.citation.journalApplied Aspects of Information Technologyen
opu.citation.volume1en
opu.citation.firstpage25en
opu.citation.lastpage34en
opu.citation.issue5en
Располагается в коллекциях:2022, Vol. 5, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2_Kotov.pdf788.89 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.