eONPUIR

Межі смішного: провокация як трансгресія (на матеріалах музично-драматичного мистецтва)

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Ковальова, Ніна Іванівна
dc.contributor.author Левченко, Віктор Леонідович
dc.contributor.author Ковалева, Нина Ивановна
dc.contributor.author Kovalova, Nina
dc.contributor.author Левченко, Виктор Леонидович
dc.contributor.author LevchenkO, Viktor
dc.date.accessioned 2019-12-26T12:02:18Z
dc.date.available 2019-12-26T12:02:18Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Ковальова, Н. Межі смішного: провокация як трансгресія (на матеріалах музично-драматичного мистецтва) / Н. Ковальова, B. Левченко // Докса : зб. наук. пр. з філософії та філології / Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. - Одеса, 2019. - Вип. 1 (31). - C. 212-221. uk
dc.identifier.issn ISSN 2410-2601
dc.identifier.other УДК 130:2
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/10056
dc.description.abstract Сучасний музичний спектакль йде з семіотичного простору первинного жанру в поле смислів і знаків, нестійких, відкритих, котрі містять в собі і які передбачають безліч інтерпретацій, в тому числі й іронічних. Для вирішення цих завдань використовується провокація, що виступає як трансгресія, тобто подолання кордонів і деконструкція класичних бінарних опозицій: високе-низьке; духовне-тілесне, серьйозне-смішне, актор-глядач. У статті розглядається органічність елементів сміхової культури і комічних засобів для функціонування сучасного музичного театру. en
dc.description.abstract Современный музыкальный спектакль уходит из семиотического пространства исходного жанра в поле смыслов и знаков, неустойчивых, открытых, содержащих в себе и предполагающих множество интерпретаций, в том числе и иронических. Для решения этих задач используется провокация, которая выступает как трансгрессия, то есть преодоление границ и деконструкция классических бинарных оппозиций: высокое-низкое; духовное-телесное, серьезное-смешное, актер-зритель. В статье рассматривается органичность элементов смеховой культуры и комических средств для функционирования современного музыкального театра. en
dc.description.abstract In paper the boundaries of funniness in musical-dramatic art are researched. Musical performance goes out from the semiotic space of the original genre into a field of meanings and signs, which are unstabled, opened, containing and suggesting many interpretations, including ironic ones. It is argued in contemporary aesthetics, on the one hand, that the art cannot exist without a discourse interpreting it. On the other hand, there is a demand to avoid the interpretation, which at the same time legitimizes the aesthetic effect and castrates an object of art. Provocation is used for solving the problems of observing the object of art in a new way and understanding of modern reality, and it’s not complete without irony and self-irony. Wit, irony, comicalness are transformed as fitting into the style of the absurd and deconstructing the border between the funny and serious. The purpose of such provocations is to introduce the viewer into a position of uncertainty and aesthetic shock. Such stupor inevitably orients the spectator to a meeting with an object of art and allows for a new understanding of oneself. The paper considers organicity of the elements of laughter culture and comic devices for the music and drama theater is considered. en
dc.language.iso uk en
dc.publisher Δόξα / Doxa. en
dc.subject смішне, провокація, рецепція, трансгресія, музично- драматичне мистецтво. en
dc.subject смешное, провокация, рецепция, трансгрессия, музыкально-драматическое искусство. en
dc.subject funniness, provocation, reception, transgression, musical-dramatic art. en
dc.title Межі смішного: провокация як трансгресія (на матеріалах музично-драматичного мистецтва) en
dc.title.alternative ГРАНИЦЫ СМЕШНОГО: ПРОВОКАЦИЯ КАК ТРАНСГРЕССИЯ (НА МАТЕРИАЛАХ МУЗЫКАЛЬНО-ДРАМАТИЧЕСКОГО ИСКУССТВА) en
dc.title.alternative THE BOUNDARIES OF FUNNINESS: PROVOCATION AS TRANSGRESSION (ON THE MATERIALS OF MUSICAL-DRAMATIC ART) en
dc.type Professional article en
opu.kafedra Кафедра культурології та мистецтвознавства uk
opu.citation.journal Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології en
opu.citation.volume ВИП. 1 (31) en
opu.citation.firstpage 212 en
opu.citation.lastpage 221 en
opu.citation.issue 1 en
opu.staff.id kovaliova@opu.ua en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию