eONPUIR

Фестивалі у просторі міста

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Ковальова, Ніна Іванівна
dc.contributor.author Левченко, Віктор Леонідович
dc.contributor.author Ковалева, Нина Ивановна
dc.contributor.author Kovalova, Nina
dc.contributor.author Левченко, Виктор Леонидович
dc.contributor.author LevchenkO, Viktor
dc.date.accessioned 2020-01-02T06:47:04Z
dc.date.available 2020-01-02T06:47:04Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Ковальова, Н. Фестивалі у просторі міста / Н. Ковальова, В. Левченко // Докса : зб. наук. пр. з філософії та філології / Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова. – Одеса, 2019. – Вип. 2 (32) : Репрезентація міста в культур., іст. та соц. практиках. – С. 269–278. uk
dc.identifier.issn ISSN 2410-2601
dc.identifier.other УДК 130:2
dc.identifier.uri doksa.onu.edu.ua
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/10069
dc.description.abstract Статтю присвячено розгляду феномену музичного фестивалю як чинника культури міста. Спираючись на теорію моделей міста Ю. М. Лотмана, розглянуто генезу та особливості розвитку фестивального руху та його кореляцію з просторовою структурою міста. За допомогою концепції художнього виробництва П. Бурдьє, автори аналізують особливості функціонування музичного фестивалю «Odessa classics» та його роль і місце у формуванні символічного поля культури міста. en
dc.description.abstract Статья посвящена рассмотрению феномена музыкального фестиваля как фактора культуры города. Опираясь на теорию моделей города Ю. М. Лотмана, рассмотрены генезис и особенности развития фестивального движения, а также его корреляцию с пространственной структурой города. С помощью концепции художественного производства П. Бурдье, авторы анализируют особенности функционирования музыкального фестиваля «Odessa classics» и его роль и место в формировании символического поля культуры города. en
dc.description.abstract The article is devoted to the investigation of the phenomenon of musical festival as a factor of contemporary socio-cultural existence. In European culture, festivals have their genesis from ancient, medieval and renaissance theatrical acts that were directly linked to their locus and acted as an integral attribute of urban culture. The first music festival launched in Europe was Salzburg, which set the paradigm for further events of this kind. A mandatory feature of the festivals was their relevance to the city model: concentric or eccentric. But in any case the festival became subordinated to the mythological, ideological and economic needs of the city, stimulating the processes of identification of the urban community. Basing on P. Bourdieu’ theory of artistic production, the authors analyze the peculiarities of the functioning of the Odessa classics musical festival and its role and place in the formation of the symbolic space of the city’s culture. The role of agents and actors is analyzed, and this analysis makes the possibilities of creation and efficient operation of the symbolic space. en
dc.language.iso uk en
dc.publisher Δόξα / Doxa en
dc.subject концентрична та єкстатична структура міста, художне виробництво, музичний фестиваль, «Odessa classics». en
dc.subject концентрическая и экстатическая структура города, художественное производство, музыкальный фестиваль, «Odessa classics». en
dc.subject concentric and ecstatic structure of the city, art production, music festival, Odessa classics. en
dc.title Фестивалі у просторі міста en
dc.title.alternative ФЕСТИВАЛИ В ПРОСТРАНСТВЕ ГОРОДА en
dc.title.alternative FESTIVALS IN THE SPACE OF THE CITY en
dc.type Professional article en
opu.kafedra Кафедра культурології та мистецтвознавства uk
opu.citation.journal Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології en
opu.citation.volume Вип. 2 (32) en
opu.citation.firstpage 269 en
opu.citation.lastpage 278 en
opu.citation.issue Вип. 2 en
opu.staff.id kovaliova@opu.ua en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию