За причиною посилення вимог Міжнародної конвенції по запобіганню забрудненню
від суден, зокрема, Положення про запобігання забруднення повітряного середовища від судів, стає актуальним впровадження нових методів контролю і обмеження концентрації шкідливих викидів суднових агрегатів в атмосферу. У роботі проведено дослідження методів зниження концентрації вмісту викидів оксидів азоту NOx у вихідних газах суднових парових котлів. Розглянуто сучасні наукові підходи в області зниження шкідливих викидів, зокрема проаналізовані їх переваги та недоліки. Зміст NOx у вихідних газах може бути досягнуто шляхом впливу на максимальну температуру горіння, що забезпечується введенням газів рециркуляції. Димові гази з температурою 300-400 °С відбираються перед повітряним підігрівачем і рециркуляційних димососів і подаються в топку. В результаті максимальна температура в топці знижується на 120-130 °С і падає концентрація кисню в зоні горіння, що також зменшує утворення паливних NOx. При цьому ККД парового котла знижується порівняно мало (0,01-0,03% на 1% рециркулюючих газів). Ефективність зменшення утворення оксидів азоту при введенні газів рециркуляції визначається наступними факторами: місцем відбору газів на рециркуляцію; умовами їх введення в топку;
ступенем рециркуляції r,%; розподілом газів рециркуляції за обсягом камери
згоряння; станом котла. Запропоновано метод, який реалізує нейромережевий
алгоритм в системі управління рециркуляцією димових газів, який відрізняється
можливістю мінімізації змісту значень оксидів азоту NOx при роботі суднового котла
при різних теплових навантаженнях. Порівняльне моделювання запропонованої
нейромережевої і традиційної системи автоматичного управління процесом
рециркуляції димових газів при роботі суднового котла з 50% навантаженням
показало перевагу нейромережевої системи управління, навченої на досягнення
мінімально можливого вмісту шкідливих викидів в атмосфері.
In view of the tightening of the requirements of the International Convention for the
Prevention of Pollution from Ships, in particular, the Regulation on the Prevention of Air
Pollution from Ships, it becomes urgent to introduce new methods for monitoring and
limiting the concentration of harmful emissions from ship units into the atmosphere. The
NOx content in the exhaust gases can be achieved by influencing the maximum combustion
temperature provided by the introduction of recirculation gases. Flue gases with a
temperature of 300-400 ° C are selected in front of the air heater and recirculation smoke
extractors and fed into the furnace. As a result, the maximum temperature in the furnace is
reduced by 120-130 ° C and the oxygen concentration in the combustion zone decreases,
which also reduces the formation of fuel NOx. The efficiency of the steam boiler is reduced
relatively little (0.01-0.03% per 1% of recirculation gases). The efficiency of suppression of
the formation of nitrogen oxides during the introduction of recirculation gases is
determined by the following factors: the place of selection of gases for recirculation; the
conditions of their introduction into the furnace; the degree of recycling r,%; distribution of
recirculation gases by the volume of the combustion chamber; boiler condition. The study
of methods for reducing the concentration of NOx in the exhaust gases of ship steam
boilers. The modern scientific approaches in the field of reducing harmful emissions are considered, in particular, their advantages and disadvantages are indicated. A method is
proposed that implements a neural network algorithm in a flue gas recirculation control
system, which is characterized by the ability to minimize the content of NOx values when a
ship's boiler is operating at different thermal loads.
Comparative modeling of the proposed neural network ACS and traditional ACS of the flue
gas recirculation process when a ship's boiler is operating at 50% load has shown the
advantage of a neural network control system trained to achieve the lowest possible content
of harmful emissions in the atmosphere.